Mit problem med mad!
brevkassespørgsmål af
Anna
19 år
Hej brevkassen. Jeg har i længere tid tænkt over at jeg gerne vil være vegetar, men det må jeg ikke for mine forældre (bor hjemme). Hvis jeg siger at jeg ikke vil spise kød fx. Til aftensmad, så bliver de sure. Mine forældre vil gerne bestemmer hvad jeg skal spise af noget mad Og det irritere mig meget. jeg har et dårligt forhold til mad (spiseforstyrrelse). Men det mad som mine forældre spiser og laver, det synes jeg er meget fed mad og usundt mad, og det hjælper mig ikke og slet ikke spiseforstyrrelsen, det gør det kun værre, synes slet ikke de tager hensyn til mig. Derfor vil jeg gerne selv kunne bestemme hvad jeg spiser. Men må mine forældre godt bestemme at jeg ikke må blive vegetar og bestemme hvad jeg skal spise? Hilsen Anna.

Svar:
Kære Anna,
Jeg kan godt forstå at du gerne selv vil kunne bestemme over, hvad og hvordan du spiser. Jeg kan se at du er 19, så du har jo faktisk også nået en alder, hvor du bestemmer over dit eget liv. Jeg tænker det er lidt af en balancegang det her. Du står på den ene side og vil bare gerne have lov til at bestemme over dig selv og, hvad du spiser - hvilket jeg godt kan forstå. På den anden side står dine forældre, som stadig har deres barn med spiseforstryrrelse boende hjemme. Jeg vil næsten garantere dig at det ikke er i ond mening at de mener du skal spise det samme som dem. Jeg tror blot de ønsker dig det bedste og de ønsker dig rask. Jeg tænker om det kunne være en mulighed at I snakkede mere om det her ift. finde frem til en løsning? Jeg tænker at det vigtigste er at du sørger for at spise noget mad, der både er sundt og nærende. Du kan evt. også selv lave det mad du ønsker at spise. Hvis du ikke ønsker at spise kød, kan du i stedet spise bønner eller andet, der mætter godt og er godt for kroppen. Det synes jeg egentlig ikke dine forældre som sådan skal blande sig i. Jeg tror dog at de bekymrer sig om dig, og udover at de selvfølgelig bekymrer sig om dig, så hænger det nok også sammen med at du stadig bor under deres tag og derfor har de den holding, at der spises det, der bliver serveret. Det er blot et gæt, men sådan er det mange steder. Det er også derfor jeg tænker du kunne foreslå at lave din egen mad. Måske kan I endda stå i køkkenet sammen og lave mad, så det bliver en hyggeligt ting og noget i gør sammen.
Jeg håber du kunne bruge mit svar og at du har mod til at tage en god snak med dine forældre, så i sammen kan finde en løsning, hvor der er plads til alle.
Ønsker dig alt det bedste.
De bedste hilsener,
Charlotte