Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Mit mellemrum i tænderne
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej er en dreng på 12 snart 13 mig og min mor har snakket om at jeg skal have bøgle på men er lidt nervøs for at spørge om det grund til at vi har snakket om det er fordi at jeg selv har skæve tænder eller  fortænderne synes jeg og minmor og mellerum i fortænderne og vil gerne have fået det samlet men er nervøs for at børn kan det og er lidt ked af detover mit mellemrum i fortænderne håber nogen der gider at hjælpe mig mvh drengen på 12 år

Svar:
Hej
Tak for dine spørgsmål om bøjle på tænderne.
Du behøver slet ikke være nervøs for at spørge - det er det vi er her for - for at svare på lige præcis sådan nogle spørgsmål, som det du stiller.
Jeg tænker det vil være en god idé, at du og din mor beder om en tid hos din kommunes bøjletandlæge. Det har du ret til. Der kan du forklare om dit problem og bede om en vurdering af, om dine skæve fortænder og mellemrum kan rettes og i så fald hvad behandlingen er. Det kan bøjletandlægen fortælle dig.
Du skal være forberedt på, at det er ikke sikkert, at dine mellemrum kan rettes væk med bøjle. Hvis der er tale om at du har smalle tænder og brede kæber, kan det godt være umuligt at samle tænderne forrest uden at det går ud over biddet, eller uden at der kommer et meget stort mellemrum mellem fortænderne og kindtænderne.
Der er andre muligheder for at slippe af med sine mellemrum, som din bøjlespecialist også vil kunne forklare dig om.
En af mulighederne er at bygge tænderne ud med et lag plast i mellemrummene. Men det kommer an på, hvordan dine tænder er.
Er det kun dig og din mor, der har et problem med dine tænder? Eller bliver du drillet med det?
Det er ofte sådan, at det man gerne vil have lavet om ved sig selv, det er ikke noget, der betyder noget for andre.
Det er ikke sikkert at omverdenen ser dig som drengen med skæve fortænder og mellemrum. Måske ser de det slet ikke.
Men start med at få en samtale med din kommunes bøjletandlæge. Din normale tandklinik kan hjælpe dig med det. Tag dine mor, eller begge dine forældre med til samtalen.
Held og lykke med at finde ud af det.
Bedste hilser
Birgitte, tandlæge.