Mit liv indtilvidere
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hey Jeg er en dreng på 19 år og jeg kan ikke være glad eller have det fedt i mit krop med mindre jeg er påvirket. Det er alt fra hash og alkohol til ketamin og xanax. Det startede selfølgelig med alkohol som så blev til hash og så videre. Ryger normalt 5-6 joints om dagen og er nu også begyndte at tage ketamin alle dage. Jeg fucker hele mit liv op på denne måde men ved ikke hvad jeg skal gøre. Ved heler ikke hvorfor jeg skriver det her ind. Jeg er faret vildt i mit eget liv. Leder ikke efter medlidenhed ville bare dele det jeg går igennem. Vh Ham der Samuel

Svar:
Kære ham der Samuel
Hvor er jeg glad for at du rækker ud og skriver til os!
Det lyder til at være en rigtig svær situation du er i. Når jeg læser dit brev, virker det på mig til at du faktisk gerne vil have hjælp til at kunne håndtere tingene anderledes, men at det også er enormt svært at turde opsøge hjælpen til at få det bedre.
Du har erkendt at du lige nu fucker dit liv helt op, og det kræver faktisk meget at nå dertil, og turde erkende det, og begynde at se på at det måske godt kan betale sig at få hjælp.
Derfor vil jeg meget gerne give dig noge konkrete muligheder med på vejen, som måske kan hjælpe dig på vej, så du kan få bedre styr på dit liv, og finde en hverdag du ser dig selv i.
Den første mulighed, som måske også er den sværeste lige nu, er at du kontakter det lokale misbrugscenter. Det kan googles hvor det er tættest på dig. Her kan de tilbyde dig hjælp til udtrapning og behandling, samt samtaler. Jeg ved dog også, at det kræver rigtig meget at nå dertil, og at det kan værre super svært at turde gøre som det første.
Derfor er der også en anden mulighed. www.misbrugsportalen.dk tilbyder telefoniske forløb, hvor man kan tale med en rådgiver flere gange, og få motivation og hjælp til at opsøge mere konkret hjælp. For mange kan det være lettere at starte her, da det ikke på samme måde er lige så indgribende, da de ikke yder reel behandling, men støttende samtaler!
Jeg bliver også nysgerrig på, hvem du har omkring dig? Har du nogle der kan hjælpe og støtte dig igennem en behandling, fx dine forældre? Det kan være rigtig vigtigt, at der er nogle omkring en, som ikke er i et misbrug selv, som kan bakke op om en behandling, da det kan gøre det lettere at deltage i behandlingen.
Jeg håber du får mod til at kontakte en af de to steder, og begynde at finde andre veje i dit liv.
Sender dig i hvert fald en masse styrke til at kunn opsøge hjælp!
Hilsen fra Rose