Mistet sexlyst
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej brevkasse. For lidt over et år siden fik jeg en kæreste, i mine øjne er han perfekt af udseende og har altid været min drømmefyr. I starten kunne ingen af os holde fingrene fra hinanden, og vi kunne have sex op til 6 gange på en dag. Nu har jeg overhovedet ikke lyst til sex med ham. Det går mig meget på, fordi det gør ham virkelig ked af det. Vi har været en del igennem dette år, jeg har haft smerter i kroppen og været meget nede, men trods det har jeg altid haft lyst. Efter lockdown har jeg slet ikke haft lyst til sex, i starten var jeg sikker på jeg havde en depression, men jeg har været til hypnose og psykolog, og alle mener jeg har angst. Jeg har også tænkt om det kan være p-pillerne, jeg er bare så i tvivl. Jeg savner at have lysten og få kriller i maven når vi er sammen. Hvad kan det skyldes? og hvordan får jeg den tilbage?

Svar:
Kære dig
Tak for din besked. Det lyder ikke rart at du har mistet lysten til sex med din kæreste. Jeg er ked af at høre, at det fylder meget hos dig. Det kan føles som et stort et skift at gå fra at have sex ca. seks gange om dagen til slet ikke at have sex og jeg kan derfor godt forstå, hvis det er frustrerende. Det er godt, at du har valgt at skrive herind til os, så du ikke går med dine tanker alene.
Der kan være rigtig mange forklaringer på, hvorfor du har mistet lysten til sex med din kæreste og det er heller ikke sikkert, at der er én ting, der har forårsaget din manglende sexlyst. Jeg studser dog over, at du har været ked af det i noget tid og at eksperter mener, at du har angst. Dét kan være én af mange mulige forklaringer på, hvorfor du har mistet din sexlyst. Der er studier, der viser, at nogle af de vigtigste faktorer for kvinders sexlyst, er sociale og psykiske faktorer. Mange kvinder oplever, at de mister lysten til sex, når de bl.a. har været kede af det i lang tid, er stressede, har en depression eller andet, som påvirker dem mentalt. Det er derfor helt normalt, hvis det også er faktorer, der spiller ind hos dig. Når man ikke har det godt psykisk, mangler man også ofte den mængde overskud, som man plejer at have. Især det følelsesmæssige overskud kan spille negativt ind, hvis ikke man har det godt.
Nogle kvinder oplever også at føle skyld, når de ikke har lyst til at have sex med deres kæreste. Er det mon sådan, du har det? Jeg kan godt sætte mig ind i, hvis situationen er frustrerende, men jeg vil også fortælle dig, at det ikke er din skyld. Man kan ikke selv styre sin sexlyst og man kan derfor heller ikke selv styre, hvornår den kommer tilbage. Du skriver, at du savner at få kriller i maven og have sexlysten, når du er sammen med  din kæreste, men jeg tænker, at den kommer stille og roligt igen i takt med at du bliver helt OK igen. Giver det mening? Jeg kunne også forestille mig, at du måske tænker meget over, at du ikke har lyst til sex. Dét kan også spille negativt ind, fordi du måske mentalt fokuserer meget på det. Jeg bliver nysgerrig på, om du snakker med din kæreste om det?  - og hvis ikke, så kan det måske være en mulighed? Jeg tænker, at det kan være en god idé at tale med ham om, hvordan du har haft det. Hvis den manglende sexlyst ikke har noget med ham at gøre, kan det måske også være rart at få det italesat, så han ved det. Hvad tænker du om det? Er det noget, som du føler dig tryg ved at snakke med ham om? Jeg nævner det som en mulighed, fordi jeg ved fra andre, at det kan hjælpe at tale med nogen tæt på om det, der er svært. På den måde kan du få dine tanker og følelser ud ved nogen, som kender dig godt og som måske kan lette byrden fra dig. Giver det mening?
Du beskriver også, at du og din kæreste har kunnet have sex op til 6 gange på én dag. Jeg ved ikke, om det har været sådan flere gange om ugen i en længere periode, men det kan også være en mulig forklaring på, at du har mistet lysten til sex. Ofte er det sådan, at hvis man får meget af noget, så kan man komme til at mærke en trang til pause fra det. Hvis man f.eks. har spist boller i karry flere gange om dagen, kommer man sandsynligvis på et tidspunkt til at mærke, at man ikke skal spise den ret i et stykke tid. Mon det også er sådan med din sexlyst? Hvad tænker du om det?
Du nævner, at du har været i kontakt med en hypnotisør og en psykolog, som begge mener, at du har angst. Jeg ved ikke, om du stadig har sessioner hos dem, men jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dem om, hvordan angsten kan påvirke ens sexliv? Eller måske har du mulighed for at ringe til dem og snakke med dem om det, du oplever? Jeg ved heller ikke, om du får medicin ift. angst, men jeg ved, at medicin kan påvirke kroppen på mange forskellige måder. Hvis du tager medicin i forbindelse med angst, så tænker jeg, at det er en rigtig god idé f.eks. at snakke med din læge om, at du oplever at have mistet sexlysten. Mon du har mulighed for det? Det er ikke sikkert, at de evt. medicinindtag og manglende sexlyst hænger sammen, men jeg tænker, at det vil være en god idé at få en faglig person - om det er så er en psykolog eller læge - til at vurdere det og snakke med dig om det. Hvad tænker du om det?
Jeg håber, at du kan bruge svaret her og at du har fået nogle brugbare redskaber til at være i situationen. Du kan også overveje at skrive til os på Cyberhus' chat, hvis det bliver ved med at fylde hos dig.
Alt det bedste fra mig,
Malou