Mistet min lillesøster og storesøster
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg er en pige på 15 år. For 3 måneder siden mistede jeg min lillesøster. Min lillesøster Line havde anoreksi. Hun blev mobbet rigtig meget i skolen med at hun vare en smule buttet.
Så som 8 årrig begyndte hun at tabe sig hun tabte sig så hun var sådan ca. normalvægtig. men det var ikke nok. som 10 årig fik hun konstaterer anoreksi, der var hun meget tynd. de Efterfølgende år tabte hun sig mere og mere.
Da hun var 14 år skete det forfærdelige. Dét var en dag da jeg kom hjem fra skole, min Line havde været hjemme hele dagen. Da jeg åbnede døren ind til vores hus lå hun død i gangen. Hun havde fået hjertestop fordi hun var så tynd.
Jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal komme videre, savner hende virkelig meget. Det hele er begyndt og gå ned af bekke. Min kæreste begyndte og ryge hash, har os selv gjordt det en del gange nu. Skær nogle gange i mig selv fordi jeg bar ikke kan overskue noget mere. Har helt mistet lysten til at leve. Hvordan kommer jeg videre efter tabet af min søster ?
Hilsen S

Svar:
Kære S.
Det gør mig utrolig ondt, at du har mistet din lillesøster. Når man mister, føles det som om, at hele verden er imod en. At man er inde i en osteklokke hvor man råber om hjælp og er ked af det, men ingen ser det. Din kæreste og dig er begyndt at ryge hash. Du skriver også at du er begyndt at skærer i dig selv.
Jeg tror du prøver at bedøve alle de svære følelser du har inden i. Jeg tror du har ret i at det er fodi du ikke kan overskue det lige nu.
Du skal finde en voksen du stoler på, som du kan tale med - forældre, lærer, pædagog eller andre. Du skal tale om alle de ting du har inden i dig selv, som har hobet sig op og blevet til uoverskuelige problemer. Det er super vigtigt.
Du skal leve - både for din søster - men også for dig selv og din familie.
Jeg vil også foreslå dig at besøge vores Chat. Den har åben mandag til torsdag kl. 15-19.00
Her kan du også chatte med en voksen, og sammen kunne finde andre voksne som kunne hjælpe dig. Du kan også bruge chatten til at få snakket med en voksen om de ting du går rundt og tænker på.
Jeg vil også foreslå dig at besøge Børns Vilkår. Her kan du også chatte anonymt med en voksen. Den har åben mandag - torsdag: 15:45-19 Fredag: 14:15-17:30. Du kan også ringe til dem anonymt og gratis 11 61 11. Dine forældre kan ikke se det på regningen. Telefonenerne har åben Mandag - torsdag: 12-21 Fredag: 12-19
Du skal have det bedre og du har taget det første store skridt, det kan du godt være stolt.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
/Charlotte