Mistede min storebror
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej for 2 måneder siden mistede jeg min storebror. Han var altid en glad dreng men alt skulle også gå rigtig hurtigt. Han blev kun 18 år. Han var ude at køre i en bil sammen med en af hans venner. Det var hans ven der kørte. De kørte faktisk ret stille den aften. Indtil en bil i mod gående retning kom over i den forkerte side og bilem ramte min bror og hans vens bil lige forfra. Manden der ramte en i min brors bil overlevede uden og have taget noget videre skade.
Min storebror og hans ven blev kørt til Odense sygehus hvor min storebror døde få minuter efter de var ankommet. 2 dage senere døde min brors ven af sine kvæstelser. Jeg går rundt og på en måde virkelig hader den mand der kørte ind i min storebror og hans ven. Det er uretfærdigt de skulle miste livet som 18 årige og der næsten slet ikke skete noget med manden. Det var jo ham der kørte spøgelsbilist. Hvordan kommer jeg videre ? Hilsen Sophie

Svar:
Kære Sophie.
Det gør mig utrolig ondt med din brors død. Jeg kan godt forstå, at du går og hader manden der kørte ind i dem. Man har en utrolig vrede over, at have mistet - specielt når det sker på en "uretfærdig" måde - hvis du forstår. Så skal man af med den vrede og du har en person som du kan kanalisere alt din vrede over på, nemlig manden der kørte den modkørende bil. I mit tilfælde kørte min bror ind i et træ. Der var ingen jeg kunne være vred på, det var faktisk utrolig svært.
Du har taget et første skridt med at komme videre, du har åbnet op og skrevet om dine problemer, hvilket er meget flot. Godt gået.... For mig tog det væsentlig længere tid.
Du kommer videre, men det tager tid. Det gør ondt, det skal gøre ondt, for du elsker jo din bror også selv om han ikke er her mere. Det er en meget svær proces du skal igennem. Det vil svinge op og ned. Det er utrolig vigtigt, at du har nogen du kan tale med - en veninde, en ven, dine forældre eller andre som du stoler på og kan tale åbent og ærligt med.
Cyberhus har også en chatrådgivning, hvor du kan være anonym og chatte med en voksen der vil lytte til dig, måske var det noget? Du kan besøge den her og den har åben mandag til torsdag kl. 15 - 19.00
Jeg kan også anbefale www.ungeogsorg.dk . Her kan du chatte og snakke med andre børn og unge som har mistet. Mange børn kan finde stor hjælp ved at snakke med andre der har oplevet at miste.
Mange kærlige tanker
Charlotte Drue