at miste sin far
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
hej brevkasse. jeg er en pige på 14 snart 15, jeg mistede min far d. 04/10. og er rigitg meget ked af det. min farmand døede af kræft, det var no hodgkins syge, han fik at vide for ca 8 år siden at han havde kræft. lidt efter gik min mor og far fra hinanden. jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre. jeg sover dårligt om natten og har tit mareridt hvor jeg gennem lever da han døede igen og igen. min søster er på lykkepiller pga af angst og har været det i 1 år snart.

Svar:
Kære Pige.
Det gør mig utrolig ondt med tabet af din far. Du bærer på mange ting kan jeg læse, både sorgen over din fars død, men også dine forældres skilsmisse og din søster forbrug af lykkepiller.
Har du evt. en voksen du stoler på, som du kan tale med disse ting om. Det er supervigtigt, at du har nogen at tale med. Alle de ting hober sig op inde i dit hovede og dine tanker flyver rundt. Kan du evt. tale med din søster om alle dine tanker.... !! Så kan I hjælpe hinanden.
Det gør simpelthen så ondt indeni, når man mister en man elsker. Det knuser dit hjerte og din krop reagerer, for mig var det ondt i maven - hele tiden. Jeg kan ikke sige, at jeg har talt mig ud af sorgen - jeg kan stadigvæk blive trist. Men det har løsnet op på en masse ting.
Du kan evt. også skrive det hele ned - bogstaver på papir. Det er rigtig hårdt, men sundt at komme igennem, for så får man sat ord på de ting der sker. Det første skridt har du allerede taget - nemlig at skrive til mig. Det er rigtig godt gået, for det er ikke så nemt, som man tror.
Hvis du synes det er lidt svært at komme i gang, så er du også være velkommen til at besøge chatten her i Cyberhus. Her kan du chatte med en voksen som også gerne vil lytte til dig. Den har åben mandag til torsdag 14-19.00.
Mange kærlige tanker
Charlotte