Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Mine tænder vælter
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej jeg er en pige på elve mit problem er at mine kind tænder ligesom vælter til den ene side men jeg tør ikke sige det til mine forældre eller min tandlæge fordi jeg har tandlæge skræk

Svar:
Hej
Tak for din henvendelse. Jeg har lidt svært ved at vide hvad jeg skal skrive til dig, fordi du skriver så lidt, at jeg ikke rigtig ved, hvad du gerne vil vide. Men jeg tænker at når du har skrevet til brevkassen, så vil du nok gerne have et svar.
Med hensyn til at dine tænder vælter til den ene side, så ved jeg ikke, hvad du mener med det. Normalt kommer de nye tænder i din alder af sig selv op, så de kommer til at passe sammen med tænderne i den anden kæbe. Så du kan bide med dem. Så det vil jeg også tro, at de gør på dig.
Det kan godt se ud som om specielt tænderne i underkæben hælder indad. De har to rækker tyggeknuder og de yderste er de højeste. Men sådan er de lavet og normalt passer det godt, når de er helt fremme og bider sammen med de øverste tænder.
Jeg tænker, at hvis det bekymrer dig, så er du vel nødt til at tale med nogen om det? Altså enten dine forældre eller tandlægen? Så du er vel først nødt til at finde ud af, hvor meget det bekymrer dig? Og altså om det er nok til at du vil gøre noget for at finde ud af det. Eller du bare vil vente og se, hvad der sker.
Jeg spekulerer på, om du forestiller dig, at hvis du fortæller det til tandlægen, så sætter de bøjler på dine tænder med det samme?
Det gør de ikke! Det tager lang tid at få taget en beslutning om bøjler - og tandlægerne sætter ikke nogen behandling igang, med mindre du siger ja. Så du kunne faktisk sagtens gå hen til din tandlæge og fortælle om din bekymring. Og få set på tænderne og på den måde finde ud af, om du egentlig har grund til at bekymre dig.
Du skriver du har "tandlægeskræk". Min erfaring med det er, at det kan betyde alt muligt. For nogle at de ikke tør gå ind ad døren til en tandklinik. For andre, at noget af det, de har prøvet (eller hørt om) hos tandlægen, kan de ikke lide. Under alle omstændigheder så er også din tandklinik vant til at snakke med børn og unge, der er nervøse for behandling eller bekymret for noget.
Mit råd til dig er at gå hen og fortælle om din bekymring og lade dem se på dine tænder. Og så snakke med dem om det bagefter. Du har både ret til at få undersøgt dit problem. Og du har ret til at sige nej tak til behandling.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge