Dårlig af mad

brevkassespørgsmål

Dårlig af mad

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 3 år 4 måneder siden

Hej Cyberhus, jeg skriver ind fordi at jeg står med at ret alvorligt problem (Synes jeg selv)

Jeg er begyndt at få det dårligt når jeg tænker på mad, og spiser mad. Det er ikke fordi jeg ikke har lyst til at spise, for jeg bliver jo sulten og har lyst til mad. Det er bare tanken om mad, især sødt mad. Det gør mig helt utilpas, og jeg føler at jeg skal kaste op. Jeg spiser ikke noget fordi jeg simpelthen bare ikke kan. Nogle gange kan jeg godt lige presse en halv bolle ned, men det er det.

Jeg er glad for min krop, og føler ikke for at tabe mig. Så spiseforstyrrelse tror jeg ikke det er. Jeg er konstant sulten og har virkelig lyst til at spise, men da jeg får det dårligt er det ikke så nemt.

Jeg ved ikke om det kan have noget med det at gøre, men jeg har de sidste par dage haft ondt i min mave om aftenen når jeg skal til at sove.

Håber I kan give nogle svar på hvad det eventuelt kan være, eller om jeg skal tage til lægen istedet.

Svar:

Kære du,

Jeg kan sagtens forstå, at du synes det, du oplever er et alvorligt problem, selvom du ikke tænker, at det handler om en spiseforstyrrelse. Det er alvorligt, fordi kroppen skal have masser af energi og næring for at kunne fungere optimalt. Derfor er det også rigtig godt, at du reagere hurtigt på de ændringer, du beskriver i dit spørgsmål.

Det lyder bestemt ikke rart at få kvalme og miste appetitten, når bare du tænker på mad. Du skriver, at du har haft ondt i maven nogle gange om aftenen, når du skal sove. Jeg tænker, at det kan være, at du har ondt i maven, fordi du ikke har spist noget i løbet af dagen, og maven derfor er tom og gør ondt. Det kan også være, at du ikke kan spise, fordi du har ondt i maven/dårlig mave, og at det er dét som giver dig kvalme. Det er svært for mig at sige, om det lige er det ene eller det andet, som kom først. Måske har du selv en idé om det?

Her er nogle råd til at lette kvalme:

- Sørg for at drikke meget væske. Væske er vigtigere end mad - og især vigtigt, hvis du ikke spiser så meget lige for tiden.

- Spis mindre og lette måltider. Spis flere små måltider i løbet af dagen. Måske bare 1 kiks eller en halv bolle, som du også skriver. Hvis der er et særligt tidspunkt på dagen, hvor du mærker meget kvalme, kan du forsøge at have spist, inden det tidspunkt kommer. Måske skal du starte med at spise som det allerførste, når du vågner om morgenen. Prøv at spise lidt, selvom du har kvalme, fordi en tom mave kan forværre kvalme.

- Læs noget, hør musik, hav en samtale eller se tv, mens du spiser. Det kan aflede dine tanker fra kvalmen og maden og gøre det lettere at spise, indtil du er kommet af med din kvalme og igen kan spise, som du plejer.

- For nogen hjælper det at drikke noget med bobler i, fordi det at bøvse kan lette trykket fra kvalmen. Det kan være sodavand, danskvand eller en blanding af saftevand og danskvand.

- Spist salt mad eller mad med naturlig syre. Det kan være frugt, citron(vand), saltede kiks, nødder eller chips. Som du skriver er det mest sød mad, som giver dig kvalme, og her er salt og syre det modsatte, så måske det virker for dig lige nu.

Hvis man er meget bekymret, angst eller bange, kan man sommetider opleve at få ondt i maven og/eller kvalme. Jeg tænker på, om der måske er noget, som er svært lige nu som gør, at du har ondt i maven og har svært ved at spise? Hvis der er det, så er det rigtig vigtigt at få talt med nogen om det. Det kan være en af dine forældre, en veninde, et andet familiemedlem eller en i skole. Når man deler, hvordan man har det, kan man få den hjælp med har brug for. Måske det "bare" er at blive lyttet til.

Hvis din kvalme og ondt i maven fortsætter, og du ikke føler, at der er noget som virker eller gør det bedre, så tænker jeg, at du sagtens kan tage til din læge, som kan hjælpe med at undersøge, hvad der kan være årsagen til det.

Jeg håber, at det snart forsvinder, og at du kunne bruge mit svar.

De bedste hilsner

Jeanette

Jeanettes billede
Jeanette fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål