Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Mine elastikker virker ikke
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej.
Jeg har haft en tandbøjle i knap 6 måneder nu. Derfor fik jeg at vide, at jeg skulle starte at gå med elastikker, for at kunne arbejde på mit overbid. Men desværre har mine elastikker ikke kunne rykke på mit overbid, selvom jeg regelmæssigt har brugt dem i løbet af 2 måneder. Så jeg ville godt vide, hvad der nu skal ske? Altså er der noget andet man kan gøre ved det, eller kan mine tænder bare ikke rykkes? Min bøjlelæge siger at det er pudsigt de ikke vil virke, så derfor ville han finde på noget til næste gang. Men jeg vil helst vide, hvad der eventuelt vil ske før jeg tager til bøjlelæge igen i maj måned.
Med venlig hilsen
En der har brug for hjælp.

Svar:
Hej
Jeg kan godt forstå du er spændt på, hvad din tandlæge vil foreslå dig. Desværre kan det jo kun blive et gæt fra min side.
Du skriver at du har brugt dine elastikker regelmæssigt i 2 måneder, men ikke noget om, hvad regelmæssigt betyder. Min erfaring med elastikker er, at de kun virker, hvis det bliver brugt 24 timer i døgnet 7 dage om ugen. Så hvis du har brugt dem mindre, så kan der være forklaringen på at de ikke virker. Min erfaring er også, at det nogen gange tager nogle måneder før der sker noget, før der går glid i tingene. Måske sker der først noget nu?
Så det kunne være den ene mulighed: at bruge elastikkerne mere og vente tålmodigt på, at din kæbe flytter sig. Tandretning er jo biologi og derfor er det ikke alt, der virker på alle eller virker på samme måde på alle.
Du kan selv checke effekten også ved at måle dit overbid - for eksempel bare ved at sætte en finger på tænderne og mærke, hvor stort overbiddet er.
Hvis det er et stort rest-overbid du har, er en Herbst også en mulighed. Det er to ståstænger, der går fra togskinnen i overkæben til togskinnen i underkæben (altså een i hver side). I modsætning til elastikkerne, så holder stængerne din kæbe helt derhenne, hvor den skal hen. Så det er et noget stivere system, end du er vant til. Nogen finder den meget ubehagelig. Andre synes ikke den er et problem. Den skal så typisk sidde et halvt års tid og når den kommer af får du en periode med elastikker - eller en aftagelig ganebøjle, der holder kæben fremme.
Det er nemlig sådan at den opskrift din krop er bygget efter er stædig. Du bliver ved med at vokse på din gamle måde, selv om tænderne bliver rettet. Så du skal regne med, at efter elastikkerne eller Herbst'en så skal du bruge en holde-fast-bøjle i mindst 2 år for at være sikker på, at dit overbid ikke "kommer tilbage".
Det kan naturligvis også være noget andet end dette, men det jeg har beskrevet er det mest almindelige.
Jeg vil foreslå dig som en slags forberedelse til snakken med tandlægen dels at tænke over, om du faktisk bruger dine elastikker 24/7? Og hvis du ikke gør, om du ville kunne det? Og om du kan forestille dig at bruge stålstængerne (måske kender du nogen, der har haft den model - spørg dem hvordan det var).
Og så skal du jo naturligvis også overveje, om du ønsker at fortsætte med bøjlebehandlingen, hvis den kræver noget af dig, som du ikke vil eller ikke kan give. Heldigvis er det jo sådan, at man ikke tager skade af et overbid. Det kan man leve med.
Tag en voksen med til samtalen, så I får spurgt om alting og er to om at høre, så I kan diskutere det igennem, når I er kommet hjem igen.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge.