Mine bryster vokser men bliver ik støre?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Okaaaay, ved ik om det er normalt? Men altså siden jeg var 9 år har mine bryster været ømme osv. Nu har jeg haft menstruation siden slutningen af 5. Og går i 7. Nu. Mine bryster vokser kun ugen før jeg har menstruation... der bliver de støre, men efter menstruation bliver det ret små igen? Er lidt ked af jeg ik har nogle former og er bange for de aldrig bliver til noget... og er det også normalt at den ene er en smule støre end den anden?

Svar:
Hej pige 13 år.
Jeg forstår fuldt ud din bekymring, jeg kan huske jeg faktisk havde det på helt samme måde da jeg var på din alder! Der var nemlig nogle piger i min klasse som var meget veludviklede og dermed havde mange former allerede, og jeg var næsten helt flad som et strygebrædt. Nå men nok om mig, det jeg vil sige er bare, at din bekymring er meget normal for piger på din alder. Det er meget forskelligt hvor hurtigt pigerne udvikler sig og hvordan man ender med at se ud. Nogen gange kan man måske få en ide om hvordan man kan komme til at se ud som voksen, da der er en del der vil ligne sin mor, men det gælder dog ikke altid :)
Du skal ikke være bekymret, du skal nok bare have lidt tålmodighed :) Det er dog også normalt at der kan være forskel på størrelsen af ens egne to bryster, og det har de fleste færdigudviklede voksne kvinder faktisk!
Så for at opsummere så lyder det meget fredelig og normalt det du gennemgår lige nu og i sidste ende så må du nok bare have tålmodighed og se hvordan de udvikler sig i sidste ende. Brysterne ændre sig hele vejen i gennem livet, og det vigtigste er nok bare at acceptere hvordan man ser ud og lære at være glad for det :)
mvh læge Julie