Sovemedicin?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Jeg er en pige på 16 år, som har været igennem forholdsvist meget i mit liv. Det hele resulterede i at jeg kom på krisecenter i 2018, men blev smidt ud. Da gik jeg i 9. Klasse. Jeg går nu i 10. På efterskole. Men jeg er ved at erkende at jeg er syg. Jeg er konstant bange og kan ikke mennesker, god idé med Efterskole... Men der er ved at blive taget hånd om den del af situationen.
Mit problem er at min krop er så meget i uro, at jeg næsten ikke kan sove. Alle voksne jeg har kontakt med foreslår at jeg tager til lægen. Og muligvis får sovemedicin, ind til jeg får det bedre.
MEN, jeg ved ikke ret meget om det, og er bange for hvad det kan gøre ved kroppen. Jeg mener, bør søvn ikke komme naturligt, når kroppen er træt nok? Jeg kan bare ikke lide tanken om hverken at være syg, eller at skulle have medicin. Er det farligt?

Svar:
Kære du.
Jeg er rigtig ked af at høre, at du har været så meget igennem i dit liv, og at du konstant føler dig bange. Det lyder enormt ubehageligt, men derfor varmer det også at høre, at der er ved at blive taget hånd om din situation, så du kan få det bedre. Det lyder som om, at en del af den her proces handler om, du er ved at nå til en erkendelse af, at du er syg, og at det er svært for dig. Det forstår jeg virkelig godt, for det er virkelig et svært skridt. Men jeg tænker også, at det er et rigtig vigtigt skridt, fordi det måske gør det nemmere at række hånden ud og bede efter hjælp, hvis man er nået til et punkt, hvor man kan mærke, at man nok ikke kan klare det hele selv.
For nogle kan det føles som en svaghed, men jeg tænker også, at man kan se det som en styrke, at man kender sig selv godt nok til at vide, hvornår man er kommet på for dybt vand. At kende vores grænser tillader os at passe bedre på os selv og at lære noget om os selv, så selvom jeg forstår, at det er svært, så husk på at det ikke er noget, som du skal skamme dig over. Vi kan ikke gøre for det, når vi bliver syge, hvad end det så er noget fysisk eller psykisk, som plager os. Det, som vi dog kan gøre, det er at række ud efter hjælp, præcis som du er i gang med at lære. Så jeg tænker, at du er på rette vej.
Du fortæller, at du har virkelig svært ved at sove, og at du er blevet anbefalet at tage til læge og måske få noget sovemedicin, men at det bekymrer dig. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært for dig at forstå, at det kan være nødvendigt. Men det er faktisk noget, som flere oplever, når de har det svært. Ofte er det fordi, at når man ligger stille, og der ikke er andet, som forstyrrer, så kan det være rigtig svært at styre de negative, bange eller triste tanker, og så er det svært at sove.
Nogle laver meditationsøvelser eller åndedrætsøvelser, når de skal sove. Dem man kan f.eks. finde på youtube eller forskellige apps, andre læser indtil de falder i søvn eller lytter til lydbog. For nogle er det nok, og for andre er det ikke, og så er det en rigtig god idé at få en snak med sin læge for at se, om de har nogle ideer til noget, som kan hjælpe f.eks. sovemedicin. Og jeg er ikke læge, så jeg kan desværre ikke fortælle dig, hvad sovemedicin præcis gør ved kroppen, og derfor er mit bedste råd også at tage til lægen og så fortælle lægen, hvis han eller hun foreslår sovemedicin, at det er noget, som du er bange for og nervøs ved. Så er jeg sikker på, at din læge vil tage en snak med dig og forklare dig, hvad sovemedicin gør ved din krop, så du forhåbentlig kan få mere ro på omkring det.
Jeg håber, at mit svar kan give dig lidt ro i maven, men om end andet så skal du vide, at hvis du har brug for en snak om tingene, og om det, som er svært, så er du altid velkommen til at kigge forbi vores chat, hvor du kan få en snak med en af vores søde rådgivere.
De bedste hilsner og varme tanker
Amanda