Min veninde vil dræbe sig selv..
brevkassespørgsmål af
X
14 år
Hej.
Jeg har en veninde som fortæller mig hver dag, at hun vil tage stoffer, drikke alkohol og dræbe sig selv. siden Dec. 2020 Har hun ikke været i skole fordi hun ikke kunne holde det ud. Hun tror  selv, at hun har angst, men hun ved det ikke. Hun har nogle forfærdelige forældre som intet gør, når man fortæller dem, at hun vil tage sit liv. Omkring Januar ville hun sætte sig ude på en vej da det var mørkt, hendes plan var altså, at hun ville blive kørt over. Det skete næsten, men da jeg var tæt på, havde jeg tændt min telefons lommelygte også lyste jeg hen mod bilen. Kort efter fortæller hun mig, at hun havde taget mange piller, som hun kunne dø af (troede hun), men hun endte bare med, at have meget ondt i kroppen i ca. 2 dage.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre og jeg frygter hun tager hendes liv..

Svar:
Kære X
Det lyder som en rigtig svær og ubehagelig situation for både dig og din veninde. Det lyder som om, at du føler, at det er dit ansvar, at din veninde ikke tager hendes liv, og jeg tænker, at det er ret tungt at gå med selv. Jeg synes, at det er rigtig stort af dig, at du gør så meget for at hjælpe din veninde, og jeg synes også, at det lyder til, at hun er rigtig heldig at have en ven så god som dig.
Jeg tror dog også, at det er vigtigt at sige, at det her faktisk ikke er dit ansvar. Det er de voksnes ansvar at hjælpe hende, men det er selvfølgelig svært, når du siger, at hendes forældre ikke vil gøre noget. Derfor er mit bedste råd til dig at snakke med nogle andre voksne, som kender hende. Det kan være en lærer eller måske noget andet familie, hun har, som kan tage en snak med hendes forældre eller med din veninde, så hun kan få noget hjælp. Du kan også prøve at tale med hende, om hun kunne tale med nogle andre end hendes forældre om det? Og hvis hun så ikke vil, så kunne du jo prøve at tale med nogle voksne om det. Jeg tror i hvert fald bare, at det er rigtig vigtigt, at du også husker at passe på dig selv i alt det her. Så det kan også være, at du skal overveje at tale med nogle voksne om, hvordan det påvirker dig, at din veninde har det så skidt, og at du bliver vidne til de ting, hun gør. Det kan f.eks. også være en lærer eller dine forældre eller lignende.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og så håber jeg, at du vil række ud til nogle voksne efter hjælp, fordi det her er en meget svær situation, som jeg ikke synes, at du skal stå i alene. Hvis du har brug for en snak om det hele, så er du også altid velkommen i vores chat eller SMS-rådgivning.
Kæmpe kram og de bedste hilsner,
Dagmar