Min veninde har droppet alt kontakt til mig
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus.
Ved det måske lyder lidt underligt det her, men har virkelig brug for et svar eller en ide.
Det er sådan at for et par uger siden, fik jeg et brev fra min gamle veninde/klassekammerat hvor der stod, at hun synes vi skulle droppe kontakten og ikke være venner mere. Efter jeg modtog brevet skrev jeg selfølelig til hende, men opdagede at hun havde blokerede mig over alle platforme.
Jeg møder hende så en dag, da jeg er stået af bussen hvor hun kommer løbende hen imod mig, og gerne vil have afklaret det hele. Da jeg så spørg hende, hvorfor hun ikke vil være venner mere svarer hun ikke rigtigt, og taler udenom. Jeg kan også se på hendes kropssprog, at hun er utryg i situationen, og laver eye-blocking-behavior. Herefter svarede hun "Hvorfor skulle jeg dog give dig grunden?", hvilket jeg blev vældig fornærmet over, da det er noget underligt noget og sige sådan noget.
Tiden efter forsøgte jeg at skrive til hende. En dag møder jeg hende så på mit arbejde, hvor jeg går hen til hende og konfrontere hende med det. Hun mener dog ikke på tidspunkt, at hun vil snakke da hun er sammen med sin veninde. Senere på aftenen møder jeg hende igen, og spørg hende; "Hey, prøv og hør. Hvad er det lige der sker her." Hun vil stadig ikke give grunden, men jeg får hende til at unblokerer mig på fb. Jeg skriver så til hende: "Om jeg ikke nok må få grunden.", men svaret er stadig det samme.
Så her igår aftes var jeg til fødselsdag hos en fra min gamle klasse. (Personen går i klasse med hende). Jeg får så af vide, at hun ikke kommer om aftenen. Så spørg jeg selfølelig ham om, hvorfor hun ikke gør det. Det ved han ikke, MEN... et stykke tid efter er der en af pigerne, som stiller sig op foran alle og siger: "Hør lige her ****. Den sag mellem dig og *****, er gået for vidt." så spørg jeg selfølelig undersøgende hvad hun mener. "****** har været fraværende helt vildt lang tid på det seneste pga. dig." Herefter spørg jeg hende selfølelig undersøgende igen, om hvad hun mener. "Hun siger du har presset hende til alle mulige ting, og det gør sgu ondt og se sin veninde gå at være så ked af det hele tiden. Faktisk er det så slemt, at der er blevet sat en lærer på sagen."
Der blev jeg sgu mundlam. Jeg spørg mig selv, om hva faen hun mener med at presse hende. Det første jeg tænker når jeg hører ordet: "Presset" til noget er sex. Men vi har ikke haft det rigtigt, og alt det andet har vi har lavet har vi været fuldstændige enige! Jeg kan simpelhen ikke gå rundt ikke at vide, hvad hun mener med at jeg har presset hende til. Jeg har intet gjort hende, og jeg havde ikke set hende i lang tid forinden.
Vi har været bedste venner i 2 år. Jeg har været til hendes konfirmation, og været hjemme ved hende utallige af gange, og mødt hendes forældre. Hun har haft det svært med det mener jeg bl.a.: Cutting, Selvskade, Dårligt selvværd/selvtillid.
Hvad skal jeg gøre? Jeg kan ikke gå rundt og have den følelse, som en voldtægtsmand burde have, for jeg tror det er det hun mener, men vi har ikke gjort det. Hvad synes i jeg skal gøre? Jeg vil have et svar på hvad hun mener. Alle andre går rundt og ved det, undtagen mig. Det er sgu ikke fair.
Sry, ved godt at det var et mega langt brev!  Håber i svarer :-)

Svar:
Hej med dig
Det lyder virkelig hårdt, at din bedste veninde har droppet kontakten til dig uden at give dig en grund til hvorfor. Du oplever ovenikøbet, at andre kender til din venindes grund, og de anklager dig for at have presset hende til noget, som du ikke selv kan genkende, så jeg kan forestille mig, at du måske både er sur, ked af det og frustreret på samme tid, og det er helt forståeligt, hvis du har det sådan.
Du har helt ret i, at det ikke er fair, at alle andre går rundt og ved, hvad din veninde mener, og derfor er det slet heller ikke underligt, at du har brug for et svar eller en ide. Jeg vil derfor forsøge at komme med et råd til, hvad du kan gøre i den her situation.
Først vil jeg sige, at jeg tænker, du er startet helt rigtigt ud ved at tage kontakt til din veninde, og forsøgt at få hende til at fortælle, hvad grunden er. Det er desvære ikke lykkes for dig, selvom du har været ihærdig og forsøgt over flere gange. Jeg tænker godt, at du fortsat kan forsøge at få hende i tale, men måske du bliver nødt til at gå til nogen, som er tæt på din veninde og få dem til at give dig en forklaring på, hvad der sker. Der kan være mange grunde til, at din veninde reagerer, som hun gør, og måske er der nogen, der kan give dig et indblik i, hvad der er på spil for hende. Du skriver, at I har været bedste venner i 2 år, været hjemme ved hende utallige gange og mødt hendes forældre, og derfor tænker jeg også, om det kunne være en mulighed at kontakte hendes forældre? Måske har hun fortalt dem noget, ellers måske kan de hjælpe dig til at forstå, hvorfor hun reagerer, som hun gør lige nu. En anden mulighed kunne også være, at du laver en aftale med hendes veninde, hvor I stille og roligt kan tale om, hvad det er, der sker. Måske er hun lidt mere lydhør, hvis I mødes under roligere omstændigheder, hvor der ikke er andre og I begge kan få mulighed for, at fortælle jeres historie. Det er ikke sikkert, at hun er villig til det, men så længe din veninde ikke selv vil fortælle, hvad grunden er, så kan det måske være meget fint at høre det fra en tæt på hende, som du også kan fortælle din side af sagen til.
Når du skriver, at en af de andre piger siger, at din veninde har været fraværende på grund af dig, og at hun siger, du har presset hende, så kan jeg godt forstå, at du tænker som du gør. Det er en ubehagelig anklage at få på sig fra andre, og især når man selv er uforstående overfor, hvad det vil sige. Jeg kan ikke lade være med at tænke på om din veninde mon har sagt ja til at lave de her ting sammen med dig, fordi hun gerne ville gøre dig glad, men så senere hen har kunne mærke, at hun ikke helt var klar alligevel. Du skriver nemlig også, at hun har haft det svært i forhold til dårligt selvværd/selvtillid, og måske det har medvirket, at hun har gjort ting, som hun nu fortryder? I dette tilfælde kan det være rigtig vigtigt, at hun får din støtte, også selvom den måske bliver nødt til at være givet på afstand, fordi hun har det svært med at se dig. Det var bare en tanke, og det er vigtigt for mig at fortælle dig, at så længe du ved med dig selv, at du ikke har presset hende til at gøre noget, som hun ikke var enig i, så har du dit på det rene.
Jeg håber, at din veninde ændrer mening og beslutter sig for at fortælle dig grunden, og at du ellers kan bruge mit råd.
De bedste hilsner fra Maren