min veninde har brug for hjælp
brevkassespørgsmål af
Michela
17 år
Hej Jeg hedder Michela og er kærester med min bedste veninde vi har i dag d.25-6-2018 været sammen i en måned og 18 dage, men der er et problem det er hendes mor, hun er imod hele lgbt og hun vil rigtig gerne springe ud, men hun er bange for hvad hendes mor vil sige, så mit spørgsmål er hvad syntes i vi skal gøre, skal vi holde det hemmeligt for hendes mor som vi gør nu eller burde hun fortælle det. Tak på forhånd

Svar:
Hej Michela
Først: Tillykke med dig og din kæreste. Det er skønt at være nyforelsket og man får lyst til at dele det med alle. Derfor må det også være rigtig frustrerende for jer, at det ikke er helt ligetil at dele pga. din kærestes mor. Det er ikke rart at skulle holde noget hemmeligt for en som er tæt på. Ens mor skulle gerne elske en som man er og støtte en i det, man vælger.
Jeg tænker, at det er vigtigt at din kæreste er tro mod sig selv og bliver ved med at være som hun er. Selvom det er hårdt. Det er ikke sikkert, at lige nu er det rigtige tidspunkt at fortælle det til moren. Din kæreste skal ihvertfald selv føle at hun er parat til det og være forberedt på, at det kommer til at kræve noget mod og energi, hvis hun ved, at moren er i mod at hun er lesbisk. Det kan selvfølgelig også være, at hendes mor kommer til at overraske - det kan være svært at vide. Derfor er det vigtigste, at din kæreste selv føler sig klar til at fortælle det.
Hvis det er for svært at sige det til moren, kan hun måske starte med at dele det med et andet familiemedlem, som hun har tillid til, og som hun ved vil støtte hende. Det kan måske give hende en god oplevelse med at få fortalt hvem hun er. Og måske kan hun så få støtte ift. at få fortalt det til moren.
Så mit bedste råd er altså - gør det som du og din kæreste har det bedst med!
Jeg håber, du kan bruge mine tanker.
Mange hilsner Kirsten