Min veninde bliver ved med at kommentere på mit bryststørrelse
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg er en pige som synes jeg har ret små bryster i forhold til resten af pigerne fra klassen. Ved godt jeg stadig er i udviklingen men føler mig stadig lidt utilpas nogen gange da jeg især også har oplevet et par gange at en af min tætteste veninde har kommenteret på størrelsen fx har sagt jeg da ik har nogen bryster eller lign. når vi har snakket om det i pigegruppen og jeg bliver faktisk rigtig ked af det indeni. En ting er når hun har sagt noget til mig provat men at hun også har sagt sådan i offentligheden... Altså tror ik det noget hun tænker over eller siger med vilje for at gøre mig ked af det men kan ik lade være med at få det en smule dårligt med mig selv hver gang. Ved ik hvad jeg skal gøre eller burde føle da det er sket et par gange nu og har egentlig bare lyst til at sige fra men ved ik om jeg bare burde ignorere det eller glemme det. Vær sød at svar?

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål.
Først og fremmeste vil jeg sige til dig at bryster er dejlige i alle størrelse og former og det mest af af alt bare handler om at lære at holde af sin krop lige præcis som den er. Når det så er sagt, så er vil jeg også sige til dig at jeg sagtens kan forstå dine følelser. Du er i en alder, hvor nogen måske allerede har udviklet sig meget og fået bryster, mens andre har udviklet sig mindre. Og samtidig er du i en alder, hvor kroppe betyder rigtig meget. Der kan og vil stadig ske rigtig meget med jeres kroppe som I udvikler jer til kvinder, og måske får du større bryster på et tidspunkt, måske skal du bare blive ved med at have nogle fine små nogle.
Men hensyn til din veninde, så syntes jeg sagtens at du kan fortælle hende, hvordan du har det. Jeg syntes, at det er helt ok, at du ikke har lyst til at din veninde skal snakke om dine bryster i offentligheden. Det er helt ok, at du har noget som du syntes er privat og det er også helt fint, hvis du ikke har lyst til, at din veninde skal pointere eller pege på de ting ved dig selv, som du er mindre grad for. Så jeg syntes altså, at det er en rigtig god ide, hvis du deler dine følelser med din veninde, for de er helt ok at have. Hvis du har lyst, syntes jeg også at det kunne være fint, hvis du havde lyst til at åbne en snak med din veninde om, det at være usikker på sin krop. Det er langt de fleste mennesker og det er nemmere at rumme, hvis man har nogle at dele det med.
Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive ind igen, hvis du får lyst til det.
Hilsen Marie