Min ven
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Min ven har det ikke særlig godt fordi nogen fra klassen mobber ham ret meget. Jeg vil gern sig det til min lærer men han vil ikke ha at jeg gør det fordi han tror de mobber ham ennu mer. Hvad skal jeg gøre for vil gerne hjælp men han vil ik ha jeg siger det.

Svar:
Hej med dig,
Tusind tak for dit spørgsmål her ind til brevkassen!
Jeg kan forstå på dig, at din gode ven har betroet dig, at han faktisk bliver mobbet, men at han ikke har lyst til at det bliver sagt til jeres lærer, fordi han er bange for, at han så vil mobbe ham endnu mere.
Jeg kan sagtens forstå, at du rigtig gerne vil hjælpe ham, men at det er lidt svært at vide, hvad de lige skal gøre, når din ven faktisk ikke ønsker, at du fortæller det til jeres lærer.
Først og fremmest vil jeg sige , at det er rigtig dejligt, at din ven og dig har et nært venskab, og at han stoler ekstremt meget på dig! Når han sådan betror dig, at han faktisk bliver mobbet.
Når det så er sagt, så er det selvfølgelig ikke særlig rart at få af vide, at ens gode ven bliver mobbet, det er jo en ekstremt trist og meget forkert og en unfair behandling, som din ven helt sikkert fortjener at få hjælp til at stoppe.
Selvom du på den ene side ikke ønsker at gøre noget han ikke vil være med til så er det på den anden side rigtig vigtigt at han får hjælp, og jeres lærer har muligheden for at hjælpe. Særligt når mobningen sker på skolen. De fleste skoler har anti-mobbepolitikker og stort fokus på at stoppe mobningen. Og så fortjener din ven også at blive behandlet ordentlig. Så jeg tænker faktisk, at det er meget vigtigt  at fortælle situaionen til jeres lærer, sådan at vedkommende kan hjælpe din ven. Også selvom det betyder at du er nødt til at gå imod din vens ønske. Nogle gange kan det være nødvendigt at gøre, for at være den bedste ven, og det er jeg sikker på at din ven,  også vil kunne forstå.
Jeg håber meget på at mit svar kunne hjælpe dig!
De bedste hilsner Sara