Min vægt er flabet

brevkassespørgsmål

Min vægt er flabet

brevkassespørgsmål af
Anonym

Jeg har haft problemer med min vægt siden jeg var 4 år! Jeg vejer: (ikke sig det til nogen dem ser det) Jeg vejer 50 kg. Jeg måler 1,53 m. Jeg siger offentligt at jeg vejer 36,5 kilo. Men synes det er pinligt hvbis de finder ud af at jeg lyver! Siger det også til familie at jeg vejer 36.5! Min mor har ikke tid til at lave noget lækkert sundt mad jeg vil ha' fordi hun hele tiden er på arbejde! Hun arbejder som social og sundheds assistent, så hun er meget på arbejde! Har i nogle mad-retter jeg selv kan lave?

Svar:

Kære dreng 9 år.

Tak for din henvendelse.

Dejligt at du har mod på selv at lave sund mad. Det behøver ikke være særligt besværligt og jeg vil sige, jo mere enkelt jo sundere.

F.eks. kan du lave en god salat af gulerødder, friske ærter, avocado-tern blandet sammen m. kogte brune ris (kog evt. en stor portion og stil i køleskabet). Hæld en god dressing over lavet af lidt olivenolie/hørfrøolie og citronsaft/appelsinsaft, samt krydderier + salt.

Sådan - så har du et godt måltid - både som "efter skoletids mad" eller som aftensmad, hvis du f.eks. spiser et stykke fisk el. kød til. Det kan ristes/steges på en pande som "tilbehør" eller du kan koge et æg/lave et spejlæg.

Ved at sørge for at få proteiner(kød,fiks,æg,bønner) holder du dig mæt i længere tid.

De brune ris kan også hurtigt bruges til at riste på panden i lidt olie og spises sammen med kød/fisk/æg og så evt. lave en tomatsalat til. Så har du et fint helt måltid.

Husk at det sundeste mad, er det mad, som du kan lide at spise. (altså ikke fastfood etc.). Det jeg mener er, at du skal vælge de råvarer du kan lide og så sammensætte dem, lige som du har fantasi til. Det er rigtig sjovt at lave sine egne retter, så du ska´ bare igang.

Du kan også finde mange opskrifter ved at Google, så skriv kyllingopskrifter eller makrelopskrifter i søgefeltet.

Omkring din vægt, tænker jeg at du kunne få støtte fra din familie, hvis du taler med dem om hvilke tanker du går med. Jeg tænker at din vægt er ok - ud fra dine tal. Så du behøver ikke at lyve om din  vægt.

Held og lykke med kokkelivet.

Dbh Else Marie

Niels-Christians billede
Niels-Christian fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål