min stedsøster og jeg havde sex
brevkassespørgsmål af
Kasper
16 år
Hej,
Jeg er en dreng på 16 år der havde sex med min stedsøster. Vi stoppede pga. vi kunne høre nøglerne rasle udenfor, der var vores far der kom hjem. Jeg er meget usikker på om han ved vi havde sex, jeg håber virkelig ikke han ved det for det ville være utrolig akavet. Men problemet er at jeg kom i hende, og hun er begyndt at tage kraftigt på i vægt. Det er nu en måned siden og jeg ved ikke hvad vi skal gøre. Kan man komme af med barnet på en måde uden min far finder ud af det med en pille eller noget? Desuden tror jeg også jeg har fået klamydia. HJÆLP.

Svar:
Hej Kasper
Jeg kan godt forstå, du er lidt presset. Jeg går ud fra at din stedsøster er datter af din stedmor, eller stedfar. Sådan at I ikke er i familie, sådan rent biologisk.
Lad os lige tage den vigtigste del først. Hvis du kom i hende og hun ikke bruger prævention, som eksempelvis p-piller er der en selvfølgelig risiko for graviditet. Her en måned efter, kan en graviditet ikke fjernes med en pille, så der er ikke andet for, end at vente og se om hun ikke får sin menstruation, som hun plejer. Hvis ikke hun gør, bliver hun nødt til at tage en graviditetstest, eller endnu bedre...at tage til sin læge, og få det tjekket. Så kan hun jo tage dig med, så du lige kan blive tjekket for klamydia med det samme, for det skal du også have gjort.
Jeg går ud fra at din stedsøster er på alder med dig? Hvis hun er det, kan hun sagtens tage til læge, uden at jeres forældre får noget at vide. Hvis hun ikke er gravid skal hun jo ikke have behandling, og så har lægen tavshedspligt.
Hvis hun skal have behandling, skal lægen som udgangspunkt fortælle det til jeres forældre. Men lægen kan godt vælge at lade være med at sige noget, men det er lægens afgørelse. Det samme gælder i forhold til dig, hvis du skal have behandling mod klamydia.
Nu kan det jo være at din stedsøster allerede har fået sin menstruation, efter du har skrevet. Hvis hun har haft menstruation siden I havde sex, er hun ikke gravid. Hvis hun ikke har, så bliver I altså begge to nødt til at blive tjekket. Og under alle omstændigheder så skal du sørge for at komme til læge, og blive tjekket for klamydia. Hvis du har klamydia, skal din stedsøster jo også tjekkes. Jeg ved godt, det måske er svært og akavet at skulle til lægen omkring det her, men klamydia er ikke bare noget der går væk af sig selv ligesom forkølelse. Det kræver behandling.
I forhold til det her med om din far opdagede jer, kan jeg godt forstå, hvis du synes det er akavet. Hvis I stoppede, er der nok ikke stor risiko, for at han skulle vide noget? Og hvis han ikke har sagt eller siger noget, behøver du jo heller ikke tale om det.
Nu ved jeg ikke om det bare var en enkelt gang, at I havde sex, eller om du og din stedsøster stadig har sex med hinanden? Men om det er med din stedsøster eller med andre, så må du lige prøve og stramme lidt op, og huske beskyttelse. Kondom er det eneste der både beskytter mod graviditet og kønssygdomme, og så kan det spare dig for utrolig meget bekymring, så du ikke skal stå i sådan en situation her igen.
Så afsted til lægen, så du kan få lidt ro i maven igen.
Mange hilsner
Lasse