Min Sexualitet

brevkassespørgsmål

Min Sexualitet

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Oprettet 3 år 2 måneder siden

Jeg er en pige på 13 og har været i tvivl om jeg var en pige eller en dreng, men nu tror jeg det er fordi jeg er til begge køn. Så jeg er biseksuel, men ved ikke hvordan eller om jeg over hoved skal sige det til mine forældre.

Svar:

Hej med dig,

Det er helt op til dig, om du vil fortælle dine forældre, at du er biseksuel. Det vil nok være en god idé at dele det med dem på et tidspunkt, men om det skal være lige nu, og om du er klar til det, kan kun du selv mærke.

Der er ingen regler, der siger, at den slags skal deles, eller at det skal deles lige med det samme. Det er en stor ting at skulle fortælle, og det er vigtigt at du har dig selv med i det. Så jeg synes helt bestemt, at du først skal fortælle dem om det, når du er klar til det.

I forhold til hvordan du skal fortælle dem det, når en gang du er klar til det, så tænker jeg, at det afhænger af hvilken relation du har til dine forældre. Hvis du er tæt med dem vil det nemmeste nok være bare at få det sagt på et tilfældigt tidspunkt, hvor I snakker sammen. Hvis du ikke er så tæt med dem, eller er nervøs for hvordan de vil tage det, så kan det nok være en idé at gå lidt mere "velovervejet" til værks. Så kan du fx skrive et brev til dem, hvor du forklarer det. Eller du kan sige til dem, at du har noget du gerne vil fortælle, og har brug for at I kan snakke på et tidspunkt, hvor der er ro og ingen forstyrrelser. Så vil de forstå, at det er noget, der er vigtigt for dig, og som måske er lidt svært at sige eller snakke om.

Uanset hvilken tilgang du vælger, så vil det bedste være "bare" at sige det ligeud. Den her slags ting bliver som regel sværere at have med at gøre, hvis man danser rundt om dem, eller forsøger at pakke dem ind. Som regel er det letteste bare at sige tingene ligeud. Det kan føles lidt ligesom et plaster, der skal rives af. Man kan vælge at gøre det lynhurtigt, og så er det ubeahgelige hurtigt overstået. Eller man kan vælge at gøre det langsomt, men så er det også ubehageligt i længere tid. Præcis hvordan du skal formulere dig er op til dig og dit temperament. Men uanset hvordan du vælger at sige det, er det vigtigste, at du er så tro mod dig selv som muligt, og så direkte som muligt. Det vil gøre det lettest for dine forældre at forstå det.

Held og lykke!

Mange hilsner,

Siv

Sivs billede
Siv fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål