Min søster slår !
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Jeg er bange for min søster. Hver gang jeg er i nærheden af hende begynder hun at sige alle mulige ting. Ting der nedbryder mig psykisk. Hun slår mig også, sparker mig og truer mig. Jeg kan ikke lide at være i hendes nærvær. Jeg kan ikke koncentrere mig om at læse... Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Mine forældre er på min søsters side (fordi hun er den lille uskyldige pige) Anonym

Svar:
Kære anonym
Jeg kan forstå, at du er i en svær situation med din søster og jeg vil prøve at give dig et par råd, som jeg håber vil hjælpe dig.
Du skriver, at du er bange for din søster, hvilket er forståeligt med den adfærd, som hun har overfor dig. Det er vigtigt, at du ved, at hun hverken har ret til eller må slå, sparke eller true dig!
Først og fremmest er det vigtigt, at du får sagt ordentlig fra overfor din søster. Gør det tydeligt for hende, at det ikke er okay, så hun er klar over, at du ikke tillader den slags adfærd.
Du skriver ikke hvor gammel din søster er, men måske du kan spørge din søster, hvorfor hun slår dig- det vil muligvis give hende noget at tænke over. Måske din søster slet ikke er klar over hvor meget det sårer dig?!
Jeg vil foreslå dig, at spørge hende på et tidspunkt hvor I ikke er uvenner.
Jeg forstår udemærket, at du ikke kan koncentrere dig, hvis du er bange for din søster.
Jeg synes det er rigtig vigtigt, at du får forklaret dine forældre alvoren i det der sker mellem dig og din søster. Du kan måske vise dem, dette brev som du har sendt hertil og hvis du har brug for det, kan du også vise det svar, som jeg sender dig her.
Jeg tror, at dine forældre skal inddrages i dig og din søsters problematik, for det kan være svært at løse på egen hånd. Dine forældre oplever måske ikke de situationer, hvor din søsters opførsel er urimelig. Jeg vil råde dig til, at give dine forældre eksempler på situationer, hvor din søsters væremåde går over din grænse.
Hvis du ikke føler, at dine forældre lytter til dig, vil jeg råde dig til at fortælle dét til en voksen, du er tryg ved (f.eks. lærer, bedsteforældre eller lignende) og han/hun kan måske snakke med dine forældre.
Du kan eventuelt også rette henvendelse til vores åbne rådgivning her i Århus Kommune, som du kan kontakte på følgende måde:
TELEFON: 89403183
ADRESSE: Sønder Allé 33 - 8000 Århus C
Du kan komme dér alle hverdage mellem kl. 09:00 - 15:00 og torsdage til klokken 17.30.
Jeg ønsker dig held og lykke...
Med venlige hilsner,
Mette Jessen
Ungekontakten - Ungdomscentret
Århus Kommune