Min røv er for stor
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg er en dreng på 15, er 183 cm høj og vejer cirka 73 kg. Synes her for tiden at min røv er stor. Den ligner en piges røv, den er meget bred og tyk, ved ikke helt hvorfor men på grund af det føler jeg mig tyk og bliver bange for at være udenfor. For jeg føler at alle vil gøre grin med mig og sige jeg har en pige røv når jeg er en dreng, ved ikke hvad jeg skal gøre.

Svar:
Kære du,
Det lyder som nogle ubehagelige tanker at gå med, og desværre nogle tanker som jeg tror, mange drenge og piger på din alder går med, fordi der simpelthen sker så meget både med og i ens krop på det her tidspunkt. Det kan nemt gøre, at man bliver usikker på, om man er for meget eller for lidt af enten det ene eller det andet. Du skriver, at du for tiden synes, at din røv er stor, men samtidig så er der nok en masse andre og måske også nogle af dine venner, som så til gengæld synes, at deres røv er for flad, eller at deres hår er grimt, eller noget helt tredje. For langt de fleste bliver engang imellem usikre, men jeg tænker egentlig, at det mest normale er, at vi er forskellige, og at vi ikke ser ens ud.
Du nævner også, at du er bange for, at andre vil sige at du har en pige-røv, og det er rigtig nok, at der i medierne og sådan på nuværende tidspunkt nok mest snakkes om store røve i forbindelse med piger, men i virkeligheden er der også mange mænd, som har det nogle nok vil betegne som en stor røv. Det kan f.eks. skyldes genetik, at nogles bagparti bare naturligt er lidt større end gennemsnittet, men man kan f.eks. også få en større røv i forbindelse med træning, hvis man f.eks. laver mange squats. I den forbindelse er der faktisk mange, som ønsker at få en større røv, og som ser det som en sejr at opnå det. Så en stor røv er i hvert fald ikke lig med, at man vejer for meget, og en BMI-beregning viser også, at du er helt normalvægtig. Nogle oplever bare, at det fedt, de så har på kroppen, sætter sig mere koncenteret nogle steder, mens det ved andre er fordelt over hele kroppen. Igen er vi simpelthen gennemført forskellige som mennesker. Heldigvis er det dog også vidt forskelligt, hvad vi finder attraktivt ved andre, og mens nogle måske synes mere om små røve, så er der helt sikkert også andre, som sætter pris på en lidt større en af slagsen.
Når det så er sagt, så skal jeg ikke kunne udelukke, at din røv kan blive mindre, hvis valgte at tabe dig lidt, men det er bare ikke en garanti. For mens nogle mener, at det kan lade sig gøre selv at bestemme, hvor man gerne vil tabe fedt, så er det også nogle som mener, at det slet ikke er muligt, fordi muskler og fedt som sådan ikke er forbundet ude i kroppen, og derfor kan man ikke sådan ramme specifikke fedtdepoter og forbrænde dem. Derfor tænker jeg også, at det ofte måske er bedre at forsøge at nå til et punkt, hvor man ligesom kan slutte fred med de dele af ens krop, som man bryder sig mindre om, for med det store fokus der er på kroppen og kropsidealer i samfundet i dag, så tror jeg desværre, at der er tendens til, at når man så har løst et "problem", så får man øje på et andet, og så kan det ende i en rigtig ubehagelig og ond cirkel. Derfor kan det måske nogle gange være rarere og sundere at lære at holde af sin krop, som den er, og at energien så i stedet kan bruges på at være sund både fysisk og mentalt i stedet for udelukkende at fokusere på ens udseende.
Jeg kan altså desværre ikke give dig et konkret svar på, hvad du skal gøre, men jeg håber, at mit svar kan sætte nogle tanker igang, og at du ved, at du er så meget mere end størrelsen på din røv.
Mange varme hilsner
Amanda