Min mor vil lave om på mig

brevkassespørgsmål

Min mor vil lave om på mig

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 5 år 9 måneder siden

Jeg er en 18 årig pige der da jeg var yngre havde anoreksi og hadede mig selv og hvordan jeg så ud. Der er stadig dage hvor jeg hader mig selv og hvor jeg gerne vil tabe mig. Indenfor det sidste år har jeg fået en kæreste og er rigtig glad, men jeg har taget 10 kilo på på et år. Jeg vejer 72 kilo og er 169. Jeg er rigtig ked af det over det, for har altid været hende den slanke pige. Jeg ser på ingen måde fed ud og føler stadig jeg er slank med kvindelige former. Jeg synes det er rigtig svært at tabe mig for for mig er det faktisk mest vigtigt at elske mig selv og ikke det tal der står på en vægt. Jeg har længe overvejet om jeg skulle betale for en diætist som kan hjælpe lig med at tabe mig på en ordentlig og sund måde. Min mor siger tit at jeg har taget på og er blevet tyk og hun kommenterer det dagligt. Hun bliver ved med at sige at jeg skal tabe mig og at hvis jeg ikke tror på hende så kan jeg kigge på billede fra sidste år. Jeg blevet virkelig virkelig ked af det hver gang, for føler mig slet slet ikke elsket. Hver gang hun siger det eller hentyder til det får jeg lyst til at sulte igen og straffe mig sig... Min mor er begyndt på at sige at hun springer morgenmaden over og kalder det fastning. Føler bare at hun ingen situationsfornemmelse har, når hun ved at jeg har haft anoreksi og at jeg engang har sultet. Tænker hun ikke at det påvirker mig? Og hvorfor mp hun "sulte" i små perioder og tidsrum når jeg ikke måtte dengang? Jeg føler at hun skubber hendes Idealbillede over på mig, at fordi hun er høj og slank, men stadig gerne vil tabe mig så tænker hun også at jeg vil tabe mig. Og ja jeg vil tabe mig, men ikke på en usund måde, jeg vil gerne elske mig selv. Jeg vil ikke tabe mig når jeg bliver skubbet ud i det på den måde af min mor og får af vide at jeg er tyk og at jeg skal tabe mig. Det skal være min egen beslutning og ikke hendes.. Jeg ved ikke hvor jeg skal gøre... Hvad og hvordan skal jeg sige det til min mor? Hvordan skal jeg tabe mig på en sund måde? Er det en god ide at snakke med mine forældre om en diætist eller måske psykolog hjælp igen (har gået til psykolog før)?

Svar:

Kære dig

Det lyder virkelig som nogle meget svære tanker og følelser du går rundt med lige nu, og jeg er glad for at du har skrevet ind til os.

Jeg kan forstå på dit brev, at du gerne vil leve sundere, men at du oplever at din mor hele tiden prikker til dig i forhold til at tabe vægt, og jeg kan virkelig godt forstå at det må være frustrerende. Det lyder ikke til at hun overhovedet tager hensyn til at du tidligere har haft en spiseforstyrrelser, og at hun forstår hvor alvorligt det er. Det lyder dog til at du er klar over det, og det gør mig rigtig glad, for jeg synes jeg kan læse mig til at du rent faktisk har forstået at vægttab og sundhed ikke nødvendigvis hænger sammen, men at sundhed også handler om at have det godt med sig selv og være glad for sin krop. Det er en erkendelse som rigtig mange mangler, og det lyder til at din mor heller ikke helt har forstået det.

Så vidt jeg kan forstå, så har du forsøgt at snakke med din mor om hvordan det påvirker dig, når hun springer et måltid over eller når hun fortæller dig at du trænger til at tabe dig? Hvis jeg har forstået det rigtigt, og hun stadig ikke lytter, så tror jeg desværre ikke at der er ås meget mere du kan gøre. Du kan ikke tvinge hende til at være anderledes, men du kan til gengæld selv vælge om du vil lytte til hende eller ej. Der er et ordsprog som hedder "Du kan ikke forhindre sorgens fugl i at flyve over dit hoved, men du kan forhindre hende i at bygge rede i dit hår". På samme måde så kan du ikke forhindre at din mor siger de her ting, for hun er din mor og vil være i dit liv, men du kan forhindre hende i at bygge rede i dit hår ved ikke at lade hendes ord ramme dig personligt. Så selvom hun forsøger at presse sit idealbillede ned over dig, så sig "tak, men nej tak", og find din egen vej.

Og måske indeholder din egen vej en diætist eller en psykolog mere. Det er faktisk ret gode ideer, som også kan hjælpe dig med at holde fokus på hvad du ønsker med dit liv, så du ikke bliver oversvømmet med hvad din mor ønsker for sig selv og dit liv. For det er kun dig der kan leve dit liv, og kun din mor som kan leves hendes liv. Du kan eventuelt finde en psykolog som også ved en masse om sundhed og om ernæring, og så kan du jo få 2-i-1. Du kan se en liste over psykologer i danmark og deres speciale områder her, og ellers så kan man google sig til meget.

Jeg håber at du kan bruge mit svar, og at du finder lige præcis den vej som passer til dig uden at din mor bygger rede i dit hår. Husk også på at du ikke er forkert, men at du er helt perfekt præcis som du er.

Kærlige hilsner,

Signe