Min mor vil ik lade mig sove med min kærerste
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej Brevkasse!
jeg går på efterskole for andet år nu, og jeg har en kæreste (på efterskolen) vi har gået sammen på den her efterskole de sidste 2 år og da vi startede i år blev vi kærester. Vi har været sammen i 1/2 år nu og det er først nu at han har mødt min familie over 2 dage, Men han måtte ik sove med mig, han skulle sove i et andet værelse. Det gjorde ham ked af det da han ligesom kom med hjem for at være sammen med mig. vi har spurgt mange gange og det er hver gang blevet et nej. Vi (mig og min kæreste) har nu spurgt igen om jeg må komme med ham hjem, men min mor bliver ved med at sige nej, fordi hun ik er klar til det. Jeg vil vildt gerne møde hans familie og de vil vildt gerne møde mig, men det er svært da der er 3,5 time mellem os når vi er hjemme i weekenderne. Jeg forstår ik hvorfor min mor altid siger nej, fordi lige om lidt så er det her skoleår forbi og så er det jo ik sikkert at vi er sammen mere, og så ja så har jeg jo ik mødt hans familie... Han føler at min mor siger nej fordi hun ik kan li ham/stoler på ham og jeg tror at det er fordi min mor er bange for at i det vi er hjemme ved hinanden at vi så begge tænker "så er vi endelig alene, lad os have sex!" og det  vil jeg ik. Jeg føler at det er fordi min mor ik stoler på mig og tænker at jeg ik kan sige stop når jeg ik gider mere.
Jeg ved ik hvad jeg skal fortælle min mor for at hun siger ja, hjælp mig!
tak på forhånd!
kh Ano

Svar:
Kære Ano
Hvor er det skønt at du har en dejlig kæreste, og jeg kan virkelig godt forstå, I gerne vil sove sammen. Jeg ved at mange kan relatere til dit problem, for det her med hvornår og hvordan man må sove med sin kæreste er nok noget af det der ofte kan give lidt konflikt mellem forældre og unge.
Når du fortæller at din mor siger at hun ikke er klar, og at din kæreste skal sove i sit eget værelse, tænker jeg at din mor helt tydeligt er meget bekymret for dig og gerne vil beskytte dig så godt hun kan. Jeg kan godt forstå, at du synes det er vanvittig frustrerende, og at du føler det som om hun ikke stoler på dig. Jeg tænker ikke nødvendigvis det behøver at være sådan. Din mor er højest sansynlig "bare" så bekymret, at hun ikke rigtig føler hun kan give slip. Men der er alligevel noget positivt i at hun lader din kæreste sove hos jer. Jeg tænker det fortæller at hun trods alt prøver, selv om du selvfølgelig slet ikke synes det er godt nok.
Jeg ved ikke hvad du skal sige, for at ændre din mors holdning, men jeg er helt sikker på at det handler om to ting. At I snakker sammen, og at hun lærer din kæreste meget bedre at kende. Måske også at hun møder din kæreste forældre, og at de kan snakke sammen. Jo mere hun ved om din kæreste, hans forældre, og der hvor han bor, jo mere tryg kan hun også være ved at du skal med ham hjem.
Jeg er helt med på at du gerne vil have det skal gå meget hurtigere, men nogle gange bliver man bare nødt til at investere lidt mere tid, end man egentlig har lyst til. Selv om du gerne vil hjem og besøge hans familie nu, kunne du måske snakke med din mor om at han kommer og bsøger dig og bliver og sover et par gange mere. Sådan at I alle kan være lidt mere sammen, så hun bliver mere tryg. Hvis hun vil have at I sover i hvert jeres værelse, så er det måske det værd, hvis det i sidste ende fører til at du kan tage med ham hjem og sove, og I på et tidspunkt også kan sove sammen, når han er hos dig?
Jeg ved ikke om det lige er den måde, det kunne foregå, men jeg tænker det er noget du skal aftale med din mor. I stedet for at spørge om du må, så snak med din mor om hvad der skal til for at I kan få lov? På den måde viser du også at du er med på at hjælpe hende lidt til at blive klar. Det viser både at du virkelig ønsker det her, og at du er villig til at tage små skridt for at kunne udvikle dit forhold til din kæreste fordi det betyder så meget for dig. Jeg er sikker på at du nok skal lykkes med at få lov på et tidspunkt. Det kræver nok bare mere tid og arbejde her i starten. Hvis din mor lærer din kæreste bedre at kende, og bliver mere tryg ved ham, bløder hun garantet også mere op.
Held og lykke med det Maya