Min mor bliver sur over det mindste
brevkassespørgsmål af
Prabh
13 år
Hej
De sidste 2-3 måneder eller mere, føler jeg min mor er begyndt at blive meget sur over ingenting. Mens jeg skriver det her, har hun ogs lige været meget sur. Jeg skal på hyttetur i morgen og skulle pakke alle mulige ting. Min sovepose som jeg prøvede at sætte mig ind i havde jeg det lidt svært med hvordan jeg sat mig ind i den. Det blev hun meget sur over. Har på en måde lært at takle at jeg siger ting tilbage til min mor, for det bliver hun ret sur over (når vi er i en konflikt) selvom at jeg er pisse sur indeni har jeg lidt lært at takle det. I starten sagde jeg altid ting tilbage til min mor (altså svaret hende tilbage) Altså nu vil jeg aldrig gøre det her, men tænker en gang på at tag mit eget liv, men det ville jeg aldrig gøre, for så slemt er mit liv heller ikke (selvom min mor er meget sur) men har stadig tanker langt nede i min hjerne. Det er blevet så pisse træls at hun bliver så sur hele tiden. Mit humor bliver helt ødelagt når hun bliver sur og det er irriterende. Mine forældre et også skilt og bor ikke med min far fordi han har en psykisk sygdom. Det kan måske være derfor. Ved heller ikke om det er begrund af stress hun er så sur, altså at hun går på arbejde og er træt og sådan noget og så lægger alt vreden på mig når hun kommer hjem (hvis du forstår) men ved det ikke
Nogle ideer til hvad jeg kan gøre?

Svar:
Kære Prabh
Det lyder som om, at det er rigtig hårdt at være dig lige nu, og at det særligt er hårdt, at du ofte føler, at din mor er sur på dig. Jeg tænker, at de fleste synes, at det er en rigtig ubehagelig følelse, når andre er sure, men jeg tænker også, at det må være rigtig irriterende, hvis du føler, at det er små ting, som din mor bliver sur over. Du nævner selv nogle grunde, som måske kan være en del af årsagen til, at din mor er sur. F.eks. at hun er stresset. Jeg kan ikke fortælle dig, om det er rigtigt eller forkert, for jeg kender ikke din mor, men jeg ved, at det er rigtigt, at hvis man er rigtig stresset eller presset, så kan ens lunte for, hvornår man bliver sur, godt være noget kortere, end hvis man har det rigtig godt. Det kan også være, at dig og din mor måske går lidt forkert af hinanden, og at I misforstår hinanden, og at det er derfor, at I begge bliver sure? Det er svært at sige, og derfor kommer jeg til at tænke på, om du har overvejet at snakke med din mor om det?
Det kunne f.eks. være, at du kunne nævne overfor hende, at du synes, at det er træls, at I ikke kan enes, eller at du synes, at det er trist, at I begge skal gå og være sure. Så kunne I måske tage en snak om, hvordan det kan være, eller måske vigtigere endnu: Hvordan det kan blive bedre? Det er selvfølgelig kun en snak, du skal tage, hvis du har lyst, men jeg tror, at det vil hjælpe dig at få en snak med din mor om det. Det er i hvert fald meget normalt, at man kommer til at skændes mere med sine forældre, når man bliver teenager. Det betyder nemlig for mange, at man begynder at have nogle flere tanker om, hvad man selv vil og har lyst til, og man vil derfor også gerne selv bestemme lidt mere over sit eget liv end før. Det er bare ikke altid nemt at finde den rette balance i, hvor meget man selv kan og må bestemme, fordi man stadig ikke er voksen, og det derfor stadig er ens forældres ansvar, at man har det godt. Derfor kan det også være rigtig svært for ens forældre at "give slip". Det kan f.eks. være, at man som forælder har svært ved at forstå, at ens barn faktisk er blevet så gammel, eller måske det bare føles skræmmende at skulle lade ens børn stå mere på egne ben, fordi man elsker dem så højt, at man bliver bange for, at der skal ske dem noget. Måske det også kan være en del af grunden til, at dig og din mor ikke enes så godt lige nu? At du måske gerne vil bestemme mere selv, men at det skræmmer din mor at skulle lade dig gøre det? Det er ikke sikkert, men det er f.eks. sådan nogle ting, som I måske kan få snakket om dig og din mor, hvis du kunne have lyst til at tage sådan en snak med hende.
Hvis du vælger at tale med hende, så er et godt råd, at man skal være rigtig opmærksom på, at man ikke kommer til at sidde og angribe hinanden. Hvis man angiber og skælder hinanden ud, så bliver det tit bare til noget mudderkastning, hvor begge sidder og forsvarer sig selv, men hvor ingen egentlig lytter til hinanden. Så f.eks. i stedet for at sige, "jeg synes, at det er mega træls, når du er sur", så kan man prøve at sige "jeg bliver rigtig ked af det, når vi skændes, og jeg vil gerne finde en måde, hvor vi kan få det bedre sammen". Det er egentlig det samme, man siger, men det bliver ikke helt så meget et angreb, som den første version. På samme måde er det vigtigt, at man er forberedt på, at man nok også selv kommer til at gøre nogle ting, som ikke er så smarte,  som man skal ændre på. Du skrev f.eks., at du har kunnet finde på at sige ting tilbage til din mor, selvom du ved, at det gør hende sur. Jeg synes, at det er vildt godt, at du selv har lagt mærke til det, og at du derfor nu prøver at lade være. Det er i hvert fald tit sådan, at man er to personer om at skændes, og derfor også bliver nødt til at være to personer om at tale pænere til hinanden. Det er også en god idé at starte sådan en snak, imens man er gode venner i stedet for at prøve at tage den, når man allerede er sure på hinanden, fordi så er man tit allerede lidt i forsvarsposition. Jeg håber, at det giver mening!
Du skriver, at du nogle gange kan komme til at tænke på at tage dit eget liv, og det er jeg rigtig ked af at høre. Det er nogle svære tanker at gå med selv, og derfor håber jeg, at du vil tale med nogen om de tanker, når de kommer. Det kunne f.eks. være din mor, hvis du har mod på det? Eller måske en anden voksen, du er tryg ved, og som du stoler på? Tanker om at tage sit eget liv kan føles rigtig skræmmende og rigtig skamfulde at skulle tale med andre om, men sandheden er, at det er noget, som rigtig mange oplever, og det er noget, man kan få hjælp til. Og jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du får hjælp særligt, hvis tankerne bliver så voldsomme, at det kan være svært ikke at lytte til dem. Derfor håber jeg, at du vil tale med nogen om det. Hvis du ikke ved hvem, så er der også altid Livslinjen, du kan kontakte. De sidder klar til at hjælpe, og de er smadder dygtige til deres arbejde.
Kære Prabh, jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis der er andet, du har brug for råd til eller brug for at tale om, så skal du vide, at du altid er velkommen her på Cyberhus - vi har både brevkasse, chatrådgivning og SMS-rådgivning, så kig endelig forbi.
Jeg ønsker dig ALT det bedste, og sender mange varme tanker!
De bedste hilsner
Dagmar