min mave siger lyde..
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Så det her er super akavet, men vidste ikke hvor jeg ellers skulle skrive.
Hen over denne corona tid har jeg bemærket min mave er begyndt at sige mange lyde, jeg håbede på det ville forsvinde inden skolestart men det har det ikke gjort. Så det ikk super fedt siden der skole opstart igen :pp... jeg ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive dem? men det ikk fordi jeg er sulten.
der kommer bare af og til sjove lyde, og eftersom der er skolestart har jeg faktisk ik helt lyst til at folk tror jeg går rundt og fiser hele tiden lol..  nogle tips? eller ideer til hvad man skal gøre XD er åben for alt efterhånden.

Svar:
Kære dig.
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du har skrevet herind i brevkassen, for her kan man nemlig skrive alt det man har brug for at komme ud med og stille alle de spørgsmål man har lyst til, - også alle de akavede ting, så du er kommet det helt rigtige sted.
Det lyder ikke særlig sjovt at din mave er begyndt at sige mange lyde. Jeg kan godt forstå, at du kan være bekymret for, at folk tror, at du går rundt og fiser, hvis din mave lige pludselig siger en sjov lyd. Det er selvfølgelig ikke rart at sidde i skolen og være nervøs for det.
Når maven laver mystiske rumlelyde, har du helt ret i, at det ikke nødvendigvis er et tegn på, at du er sulten. Den rumlende mave er dog snarere et tegn på aktivitet i din tyndtarm og tyktarm, efter at du har spist og drukket. Tarmbevægelser skubber nemlig maden fremad, og lydene kommer fra både gasarter og væske, der bobler og syder. Inde i tarmene er der altså en gevaldig lyd, men det er ikke altid, at man kan høre lydende udenfor.
Det er helt normalt, at maven giver lyde fra sig i ny og næ, men maverumlen skal ikke være generende i hverdagen, som det måske lyder til, at det er for dig? Hvis rumlen og boblen og måske også udspiling af maven er generende for dig i hverdagen, vil jeg råde dig til, at gå til lægen og få det undersøgt.
En anden årsag kan måske også være, at du spiser noget, som din mave ikke så godt kan tåle? Det er også en god idé, at få din læge til at undersøge, om det kan være årsagen til, at din mave rumler.
Jeg kommer også til at tænke på, om din rumlen i maven hænger sammen med, når du har din menstruation? Mange kvinder kan i hvert fald opleve, at maven bliver ekstra irriteret når man har sin menstruation.
Jeg håber, at det bliver bedre og at din mave kommer til at sige færre lyde med tiden.
Venlig hilsen
Gro.