min lillesøster

brevkassespørgsmål

min lillesøster

brevkassespørgsmål af
julie
11 år

hej min 7 årig lillesøster har en sygdom så hun har hjælper på heletiden hun får hjælp til og spise men nogen dage vil hun ikke spise og får det blændet og så sidder der 2 voksne en der sidder med hende og underholder af mens den anden får putte ind i hendes mund i mens hun optaget af det den anden finder på hun bruger ble og hun snakker som en 2 årig og svare som en 1-2årig jeg elsker hende men nogen gange vil jeg bare ønsk jeg kunne lege rigtig med hende

Svar:

Kære Julie.

Tusind tak fordi at du har skrevet i brevkassen.

Du fortæller, at din lillesøster har en sygdom, der gør, at hun ikke er som andre piger på 7 år. Det er aldrig nemt, når nogle i ens familie er syge, og slet ikke, hvis de har brug for rigtig meget hjælp hver dag. Det kan være rigtig hårdt for resten af familien, som måske forsøger at leve et så normalt liv som muligt.

Jeg kan derfor godt forstå, at du nogle gange ville ønske, at du kan lege rigtig med din lillesøster. Måske har du set andre søskende lege sammen, hvilket har gjort, at du er blevet opmærksom på, at du ikke rigtig kan gøre det med din søster. Uanset hvad der gør det, er det helt normalt at have sådan nogle tanker, og det er så fint, at du sætter ord på det. Muligvis det bedste som du kan gøre - både for dig selv og hende er at forsøge at acceptere din søster som hun er, hvilket det også lyder til, at du i høj grad gør.

Du skriver i hvert fald, at du elsker hende, og det er rigtig dejligt at høre. Din lillesøster vil sikkert gerne lege med dig i det omfang, som hun kan, så måske I kan finde på jeres egen leg. Det bliver nok ikke en leg, som hvis hun var som en 7-årig, men måske det er sjovt alligevel. Så længe det ikke går udover hendes helbred, kan det også være, at der er nogle ting I kan lave sammen, som du ikke har tænkt på før. Uanset hvad er din lillesøster heldig at have en storesøster som dig, som gerne vil være sammen med hende.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar og held og lykke med det. Husk at du altid er velkommen til at skrive i brevkassen igen, og du er også meget velkommen i vores 1-1 chat mandag til torsdag.

De varmeste hilsner

Cecilie

Cecilies billede
Cecilie har svaret på dette spørgsmål