Afhængig af kæreste?

brevkassespørgsmål

Afhængig af kæreste?

brevkassespørgsmål af
Tobias
17 år
Oprettet 3 år 4 måneder siden

Hej Cyberhus, har nu haft en kæreste i omkring et år og i år er vi begge startet på efterskole (ikke den samme). Vi havde aftalt inden vi tog afsted at vi vil tage hjem hver anden weekend for at være sammen. Det er gået helt perfekt, vi har været hjemme hver anden weekend og vi har ingen problemer haft. Er kun begyndt at elske hende mere og mere. Nu har vi så to gange stået I den situation at vi har haft blive weekender lige efter hinanden. Derfor har vi skulle vente tre uger med at se hinanden.

det lyder ikke som noget problem og det troede jeg heller ikke det vil blive. Men det er virkelig et stort problem for mig. Jeg begynder at græde når jeg skal sige farvel til hende og jeg ved der går 3 uger til jeg ser hende. Nu går der så kun en uge til vi ses igen efter ikke at have set hinanden i 3 uger. Men ved ikke hvordan jeg skal komme igennem den her uge. Kan ikke tænke på andet end hende og hvor meget jeg savner hende. Folk kommentere dagligt hvor mit gode humør er blevet af, da jeg plejer at være glad og energifyldt. Føler jeg er blevet for afhængig af hende, som om jeg ikke kan være mig selv uden hende. Har i nogle råd til hvordan jeg kæmper mig igennem den sidste uge? For det første to har der intet været.

Skal lige siges hun intet problem har med det. Selvfølgelig savner hun mig. Men om det er 2 eller 3 uger gør ikke nogen forskel for hende. Føler mig svag og er bange for at miste hende hvis jeg fortsætter sådan her.

Svar:

Kære Tobias.

Hvor er det dejligt, at du har en kæreste, som du elsker rigtig højt, og som du ikke har lyst til at undvære i lang tid. Men jeg forstår godt, at det også samtidig er en svær situation, og det er ikke rart at føle sig så afhængig af en anden person.

Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om en grund til, at det er sværere for dig at undvære hende i så lang tid, er fordi hun netop ikke giver udtryk for, at det er den samme udfordring for hende at undvære dig i så lang tid, som det er for dig at skulle undvære hende? Når man kan mærke eller er bange for, at man vil en anden person mere end den person vil en, er det helt naturligt at reagere ved at blive bange for at miste personen. Og når man er bange for at miste en, så er det naturligt at have et stort behov for at være tæt på personen, for at være sikker på, at man ikke mister vedkommende, eller at blive bekræftet i, at den anden har det på samme måde som en selv. Så jeg tænker ikke, at det er svagt af dig, at du synes det er svært at undvære din kæreste, eller at du føler dig afhængig af hende. Jeg tænker nærmere, at det er en helt naturlig reaktion på, at du er så glad for din kæreste, at du er bange for at miste hende, fordi hun ikke giver udtryk for helt det samme afsavn.

At din kæreste ikke synes, det er ligeså svært at skulle være væk fra dig, kan handle om nogle andre ting. Det behøver ikke at betyde, at hun er mindre glad for dig. Måske er hun blot mere distraheret i sin hverdag, og at savnet på den måde kommer til at fylde mindre. Og det er også mit råd til dig ift. hvordan du kommer igennem de sidste par dage. Distraher dig selv så meget som muligt! Prøv at vær så meget sammen med nogle af de andre på efterskolen de sidste to dage, hvor I kan lave noget, der får dine tanker lidt væk. Hvis det ikke er en mulighed, kan du også prøve at begrave dig i lektier, hvis du har det, så du også kan få tankerne væk. Dyrk noget motion, hvis der er mulighed for det. Det er i hvert fald bare vigtigt, at du ikke sidder alene, og giver tankerne plads til at køre derud af, for så bliver savnet og længslen virkelig stor.

Når du så ser din kæreste igen, så vil jeg råde dig til, at I tager (endnu) en snak om, hvordan I begge har det med at være væk fra hinanden. Og jeg vil virkelig råde dig til at være så ærlig så muligt, så din kæreste virkelig forstår, hvad det er der fylder for dig. Altså at du faktisk er bange for at miste hende, og at du føler dig svag ved at føle dig så afhængig af hende. For hvis hun virkelig forstår, hvad der ligger under dit savn, altså at det ikke bare er dig, der savner hende, men at du faktisk kan være bange for at miste hende, eller du bliver utryg, når hun ikke synes det er ligeså svært at være væk fra hinanden, kan det måske være nemmere for jer begge at være i. Og forhåbentlig kan en god snak om det, forsikre dig om, at hun ikke går nogen vegne, så du bedre kan slappe af i at være væk fra hinanden på den anden side af juleferien. Og måske kan du blive klogere på, hvorfor det er lidt nemmere for hende at være væk fra dig i længere tid.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker om din situation, og at de sidste to dage går hurtigt.

Mange hilsner
Laura

LauraPernilles billede
Laura har svaret på dette spørgsmål