Min kæreste får rifter
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej. Min kæreste og jeg har været sammen i ca 2 mdr. fra begyndelsen af, har han fået rifter på forhuden. Der kommer hele tiden nye. Jeg har fået tjekket min spiral om det kunne være den, men det siger lægen at det ikke er. Nu er pikstregen også fået rifter( vi tror ikke den er helt revnet endnu). Jeg er våd når han stikker den ind. Vi ved ikke rigtig hvad der gør det. Om det er mig eller ham “der er noget galt med”

Svar:
Hej
Tak for dit spørgsmål! Hvor er det godt at du søger information omkring jeres udfordringer.
Først og fremmest vil jeg anbefale, at din kæreste kontakter egen læge, for at få undersøgt årsagen til rifterne på forhuden efter samleje. Jeg ved, at det kan opleves grænseoverskridende at snakke med lægen om det, men for læger er det helt almindeligt både at snakke om og undersøge.
Jeg kan komme med et par overvejelser omkring hvad rifterne kan skyldes. Rifter kan komme hvis forhuden er snæver, dvs. at det er svært at trække den ned over penishovedet. Ved forhudsforsnævring kan der komme rifter når den under samleje skubbes ned. Der kan også være tale om en hudsygdom, hvor der er en betændelsestilstand primært i forhuden. Her vil der ofte være symptomer som kløe, svie og ubehag også på andre tidspunkter end kun efter samleje. Der kan også være tale om en infektion, bl.a. en kønssygdom, og derfor er det også vigtigt at blive undersøgt af en læge for at blive behandlet.
I alle mine overvejelser omkring årsagen til rifterne på forhuden efter samleje er det vigtigt at snakke med lægen, som kan vurdere hvilken behandling der skal til. Det skal helst være rart for jer begge at have sex.
De bedste hilsner
Mette