Min klamme ven
brevkassespørgsmål af
13 årig
13 år
Okay jeg har et problem jeg ikke tør snakke med nogle om men nu skriver jeg herind.....
Okay så jeg har to drenge genboer
Den ene er 11 og den anden 12......jeg har været rigtig meget sammen med den 11 årige han var min bedste ven..... Men så skulle vi sove i telt sammen alle tre..... Den 11 årige ville ikke sove i telt alligevel så han tog hjem... Der er så det ham den 12 årige krammede mig konstant og prøvede nogle gange at røre mig på numsen og brysterne jeg synes det ubehageligt da jeg ikke kan li ham det skal så lige siges at han har kæreste på.... Så fandt ham den 12 årige ud af at den 11 årige havde et billede af ham den 12 årige som han ikk skulle have.... Den 12 årige drillende ham så ved at logge ind på den 11 årige snap.... Så det der er nu er at........... Jeg vil ikke snakke med han den 12 årige synes nemlig det var ret ubehageligt han ved ikke hvordan jeg har det med det...... Og ham den 11 årige er sur på mig over at hans bror loggede på hans snap...... Har det så skidt og ved ikke hvordan jeg kommer over det..... Kunne virkelig bruge noget hjælp

Svar:
Kære dig
Hvor er det godt, du skriver, det lyder virkelig som om, der er sket nogle ting, der fylder meget for dig. Du skriver om nogle forskellige hændelser med de her to drenge, som har været ret ubehagelige, og at du ikke rigtig ved, hvad du skal gøre. Du fortæller, at du har sovet i telt med din 12-årige ven, og at det faktisk var ret ubehageligt, fordi han blev ved med at røre ved dig, selvom du ikke havde lyst. Det kan føles vanvittigt grænseoverskridende, når der er nogen, der rører ved én uden, at man har lyst til det. Og det er slet slet heller ikke okay. I sådan nogle situationer, hvor man har lyst til at røre ved et andet menneske, skal man altid sikre sig, at den anden også gerne vil have det, for eksempel ved at spørge. Det er meget vigtigt, for man skal ikke overskride andres grænser. Derfor er det også helt naturligt, at du er ked af det og oplevede det som meget ubehageligt, for det lyder som om, han virkelig overskred dine grænser. Jeg tænker, at det er vigtigt, at du snakker med nogen om det, for det kan være svært at gå rundt med selv. Måske dine forældre kan støtte dig?
Du fortæller også, at den 12-årige loggede på den 11-åriges snap. Dette er endnu en meget grænseoverskridende ting at gøre, og jeg kan sagtens forstå, at den 11-årige er ked af det over det. Hvad man laver på sine forskellige sociale medier som snap eller facebook er privat, og man skal ikke logge ind på hinandens brugere uden at have fået lov. Ud fra det du skriver, er jeg ikke helt sikker på, jeg forstår, hvorfor den 11-årige er sur på dig over det, men jeg tænker, det bedste, du kan gøre er at sige undskyld og snakke med ham om det. Og så er det nok vigtigt, at der er nogen, der snakker med den 12-årige om de her ting også, for det er ikke okay, det han gør. Det behøver ikke være dig, for hvis du ikke har lyst til at se ham, så skal du ikke det. Men måske dine forældre kan snakke med hans forældre om de her ting?
Jeg håber, at det hele løser sig for dig snart! Du er altid velkommen til at komme et smut forbi vores chat, hvis du får brug for en snak.
Sophie