Min kæreste er 14, er jeg pedofil?
brevkassespørgsmål af
Malle
19 år
Hej Brevkasse Jeg tror, at jeg har fundet mit livskærlighed. MEN hun er kun 14 år, og jeg er 19. Vi har tit sex, og jeg har tænkt meget på om, at det er ulovligt.

Svar:
Hej Malle
Kærlighed er vidunderigt, og det er skønt at du har fundet den eneste ene.
Men der er jo et stort MEN. Du spørger om det er ulovligt at have sex, når hun er 14 år, og du er 19, og svaret er ret enkelt. Ja, det er ulovligt for dig, at have sex med din kæreste, og det kan straffes med fængsel i op til 8 år. Det er kun dig der gør noget ulovligt, da din kæreste gerne må have sex med en der er ældre end hende. Det er dig der som voksen bærer hele ansvaret selv.
Selv om du er 19 og hun er 14, og der dermed er en pæn aldersforskel mellem jer, så er I også begge unge, og derfor er jeg heller ikke sikker på at du nødvendigvis er pædofil, på den måde at du generelt tænder på at have sex med børn.
Men i lovens forstand er der som sagt ingen tvivl. I lovens forstand er du pædofil. Loven om seksuel lavalder er lavet for at beskytte børn og unge fra at blive udnyttet til sex, og til at gøre ting, som de måske ikke har lyst til, fordi de som yngre kan have svært ved at sige fra.
Lige meget om din kæreste også er helt vild med dig, og rigtig gerne vil have sex lige nu(og jeg svarer på dit spørgsmål ud fra en forståelse af at hun også er helt vild med dig og rigtig gerne vil have sex med dig), så er det dig der kommer i problemer, hvis andre gør opmærksom på jeres forhold, eller hvis din kæreste på et senere tidspunkt fortryder jeres forhold. Det er dig der er voksen, og dig der gør noget ulovligt.
Jeg ved godt at I allerede har sex, men jeg tænker at I bør stoppe indtil din kæreste fylder 15 år. Lige meget hvordan man vender og drejer det, så er det bare ulovligt, og selv om I elsker hinanden, så gør det bare ikke tingene bedre at fortsætte, når nu du ved at det er ulovligt. Når hun er din eneste ene, og du er hendes, så er nogle måneders ventetid bare et ganske kort øjeblik i det lange kærlighedsliv der venter forude.
Mange hilsner Tanja