Min hjerne
brevkassespørgsmål af
Ukendt
13 år
Hej. En dag i sommers kunne jeg ligespludelig ikke rigtig huske noget, og med tiden er det blevet til, at jeg ikke rigtigt kan tænke klart, koncentrere mig og jeg føler mig tung i hovedet. Det er som om jeg ikke har det rigtigt, altså at hjernen ikke helt fungere. Hvis jeg virkelig vil huske noget, kan jeg godt det, men hvis jeg ikke tænker over det, er det bare væk med det samme. Jeg har altid været god i skolen, men specialt det matematiske er jeg blevet dårligere til

Svar:
Kære dig
Det lyder virkelig ubehageligt, at din hjerne og hukommelse lige pludselig ikke virker som den plejer. Når noget ikke er som det plejer, så er det nemt at blive både bekymret og irriteret, og derfor er det bare så godt at du har skrevet ind til os.
Når jeg læser dit brev, så synes jeg at det lyder som om at det er din korttidshukommelse der driller. Det er den del som hjælper os med at huske de ting som lige er sket. Der kan være flere ting som kan påvirke korttidshukommelsen. For eksempel kan hjernen få svært ved forskellige ting, som fx at koncentrere sig, at huske og kan føles tung, hvis man er presset eller har travlt i en periode. Måske har du haft mere travlt i skolen end normalt? Måske er der sket nogle ting derhjemme? Eller måske er der andre ting der også fylder i dit hoved? Du skriver også at du godt kan huske ting, hvis du virkelig vil. Så måske handler det om at der er sket en forandring i hvad der er vigtigt for dig?
Som 13 årig er du også godt på vej ind i teenageårene, og der sker en hel masse udvikling i din krop og din hjerne. Det kan også betyde at du føler dig anderledes og at din hjerne ikke fungerer lige så godt som den plejer. Så er det vigtigt at du sørger for at spise sundt, sove nok og komme ud i den friske luft, så din krop og hjerne får den energi den har brug for.  Det kan også hjælpe hvis du prøver at bruge skærm i mindre tid. Det er selvfølgelig rigtig svært lige for tiden, når al skole foregår på ipad, men prøv at se om du kan gøre andre ting, når du har "fri" fra skole. Det er f.eks. rigtig godt at træne hjernen ved at tegne, læse en bog, spille et spil eller høre musik.
Umiddelbart tænker jeg at det er nogle normale, men selvfølgelig meget irriterende, forandringer du oplever. Hvis det nu fortsætter i lang tid (altså f.eks. helt indtil sommer igen, så det har været slemt i et år) eller hvis det bliver værre, så skal du prøve at kontakte din læge. Det er nemlig også vigtigt at man reagerer på det, når man pludselig ikke synes man fungerer lige så godt som tidligere.
Jeg vil også anbefale dig at tale med dine forældre om det. Det kan nemlig være rigtig rart at dele det med nogen, når man går igennem en svær periode.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Kærlig hilsen
Signe