Min far valgte mor ikke skulle leve mere

brevkassespørgsmål

Min far valgte mor ikke skulle leve mere

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 15 år 1 måned siden

Hej.. på det tidspunkt boede jeg i Norge med min mor, far og lillebror. Det var en aften for 4 måneder siden mig og min lillebror var lige blevet lagt i seng.

inde fra mit værelse kunne jeg høre at min mor og far skændes. jeg tænkte at det nok ikke var så meget og lagde mig til at sove. ca. 3 timer senere høre jeg et brag også et brag mere. det lød som min fars jagtgevær. Jeg stod op af min seng og gik ud i vores stue.

Der lå mine forældre, de var døde begge 2.. Jeg gik nærmest i panik og løb ind til min nabo. de kom ind med det samme og hjalp med at ringe til ambulance og det der. Efter det flyttede mig og min lillebror til Danmark igen. nu bor vi ved min mormor og morfar.

kan stadig huske det hele fra den aften, ser mine forældre tydeligt for mig. Jeg har rigtig maridt om den aften og om hvor jeg ser dem ligge døde i stuen. Hvordan kommer jeg videre ? savner dem virkelig meget. men er samtidig vred på min far. Har virkelig snart ikke lyst til at leve mere. Hilsen S

Svar:

Kære S.

Jeg ville ønske, at jeg kunne skrue tiden tilbage for dig. Så det ikke var sket. Det er en grim ting dig og din bror har været ude for. Du har set dine døde forældre. Det er utrolig hårdt og du er 15 år og midt i dit liv.

Du skal komme videre, for dig selv, men også for din lillebror, der også har mistet sine forældre. Han skal ikke også miste sin elskede søster. Jeg kan godt forstå, at du kan miste lysten til at leve, sådan havde jeg det også da min eneste bror døde.

Men vi SKAL leve. Vi skal leve livet, for at mindes vore elskede familiemedlemmer, vi skal leve for de familiemedlemmer vi har tilbage, du skal leve for dine bedsteforældre og din lillebror, for dine venner og veninder. Jeg skal leve for min kæreste og mine to børn. Du skal tænke på de dejlige ting I har haft sammen, du skal fokusere på de positive oplevelser I har delt.

Det er vigtigt at du får hjælp til at komme igennem din sorg.

Du kan enten kontakte din læge eller ring til din kommune og bede om at snakke med din sagsbehandler. De vil sørge for at du får det man kalder krisehjælp.

Du kan også finde en voksen du stoler på, fortæl om alt det du går og gemmer indeni dig selv. Fortæl og fortæl, græd og fortæl. Det er så vigtigt, at få sat ord på alt det kaos der er inden i dig. Du er startet nu - du har skrevet til mig - det er superflot gjort.

Jeg kan godt forstå, at du er vred på din far. Det er ham der har valgt, at du nu ikke har nogen forældre. Det er kun godt at være vred. Skriv evt. et brev til ham og din mor, og kom af med dine tanker, din vrede og det du har på hjertet, begrav brevet ved siden af dem på deres gravsted, eller riv det i stykker og smid det ud i vandet......!!!

Cyberhus har også en chatrådgivning, hvor du kan være anonym og chatte med en voksen der vil lytte til dig, måske var det noget? Du kan besøge den her og denhar åben mandag til torsdag kl. 15 - 19.00

Jeg kan også anbefale www.ungeogsorg.dk . Her kan du og din bror chatte og snakke med andre børn og unge som har mistet en mor og en far. Mange børn kan finde stor hjælp ved at snakke med andre der har oplevet at miste.

Jeg ønsker dig virkelig det bedste, pas på dig selv og din lillebror! Giv dine bedsteforældre et kram, de er også hårdt ramt.

/Charlotte