min eks

brevkassespørgsmål

min eks

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 5 år 2 måneder siden

Hej Cyberhus.

Her for ca. 4 måneder siden blev min ekskæreste og jeg enige om at slå op. Det var mig, der bragte på banen, at vi blev nødt til at slå op, fordi det ikke helt fungerede så godt, som det plejede. Han var enig med mig men stadig meget ked af det, og han græd og græd hele aftenen.
Grunden til at det hele begyndte at fungere en smule dårligt mellem os var, fordi jeg gjorde nogle dumme ting, fordi jeg fik en veninde, der ikke var så god for mig. Jeg begyndte at ryge cigaretter, hash osv. osv. Min eks og jeg var vant til at dyrke meget sport, men det stoppede jeg med i den periode. Jeg har også ALTID været antiryger, derfor synes han også, at det var mærkeligt, at jeg pludselig røg.
Så slog vi op, og han var som sagt rigtig ked af det. Jeg havde det godt i et par dage, men så ramte alt mig pludselig, og jeg belv rigtig rigtig ked af det. Jeg blev syg og fik feber, fordi jeg græd så meget. I den periode begyndte jeg også at skære rigtig meget i mig selv og ryge endnu mere hash. Det fandt min eks så ud af, og han skældte mig ud og råbte, at jeg skulle stoppe osv. Men jeg var rigtig dum og lyttede overhovedet ikke på, hvad han sagde. På et tidspunkt indså jeg, at tingene var gået for vidt, derfor stoppede jeg med at ryge hash og skære i mig selv osv.
Efter den dårlige periode ændrede jeg min livsstil tilbage til den, jeg var engang. Jeg begyndte at træne rigtig meget, jeg stoppede med at ryge, jeg stoppede med at skade mig selv og jeg begyndte bare generelt at være et bedre menneske. Jeg blev mig selv igen - den person han forelskede sig i. Dog var jeg stadig ked af, at have mistet ham. Jeg ville rigtig gerne have ham tilbage, men jeg vidste også godt, hvor svært det ville være, da jeg havde behandlet ham så dårligt i den sidste del af vores forhold.
Jeg tog en snak med ham, hvor han fortalte, at han bare havde brug for at være sig selv, finde sig selv og hygge med drengene. Det respekterede jeg selvfølgelig, selvom det var hårdt, men vi aftalte også, at vi sagtens kunne være venner - endda bedste venner. Som tiden gik prøvede jeg at være hans ven, men pludselig begyndte han også at ændre sig. Nu ryger han hver dag, og han er stoppet med ALT træning. Det forstår jeg slet ikke, da han normalt elsker at spille fodbold og bevæge sig. Han har også været meget imod rygning. Jeg forstår virkelig ikke, hvorfor han er sådan? Han har også altid været en dreng, der ikke ville kysse med en pige, før han havde fundet en, han var virkelig forelsket i, derfor var jeg hans første kys. Nu går han lige pludselig efter alle piger - især mine veninder. Det er rigtig hårdt for mig.
Her for ca. en måned siden havde han sex med en af mine veninder, hvor han havde været rigtig fuld. Da jeg hørte det, blev jeg selvfølgelig ked af det, men jeg kunne jo ikke gøre noget ved det. Jeg er ikke sur på ham, men jeg synes bare, at det er virkelig respektløst gjort. Jeg ved, at han fortryder, at han har haft sex med hende, men det er stadig mega hårdt. Han er også begyndt at skrive rigtig meget med en af mine andre veninder, og jeg tror, at han kan lide hende en smule. Jeg forstår ham virkelig ikke, og jeg føler mig bare virkelig udnyttet, som om han aldrig elskede mig rigtigt.

Jeg troede, at vi kunne være venner, men han ignorerer mig rigtig meget. Nu ved jeg ikke engang, om jeg selv kan se ham i øjnene pga. han har haft sex med min veninde.

Jeg ved bare slet ikke, hvad jeg skal gøre? Hvorfor ignorerer han mig? Hvorfor prøver han på mine veninder? Hvorfor er han lige pludselig stoppet med at træne osv. og ryger i stedet for? Jeg forstår bare ikke, hvordan han lige pludselig er kommet ud på sådan et sidespor? Er der noget, man kan gøre for at få den gamle person tilbage igen? Er der noget, jeg kan gøre, for at han begynder at savne mig? Ved ikke engang, om jeg kan være hans ven pga. de ting han har gjort. Jeg ved bare, at den person jeg er forelsket i stadig er inde i ham.

Hilsen den fortvivlede

Svar:

Kære fortvivlede

Øv, det er ikke nemt når man mærker et savn til sin ekskæreste og det lyder til, at du befinder dig i en rigtig frustrerende og forvirrende situation, fordi du også er bekymret over de ændringer din ekskæreste har gjort i forhold til hans livsstil. Derfor er det godt du skriver, og jeg håber mit svar kan hjælpe dig til, hvad du skal gøre.

Først og fremmest, så er jeg rigtig glad for at høre, at du er stoppet med at ryge hash og skære i dig selv, da det er to ting, som på sigt kan have meget negative konsekvenser. Når man som ung udvikler nye venskaber eller bliver en del af nye fællesskaber, så kan det ske, at man afprøver andre interesser eller opfører sig anerledes end tidligere. Det er meget naturligt, at man oplever en nysgerrighed for at udforske nye ting og relationer, fordi man er igang med at udvikle sig selv og finde ud af, hvad det er vigtigt for en som menneske. Det lyder til, at venskabet med din veninde netop har givet dig nogle erfaringer som, på godt og ondt, har gjort dig mere bevidst om, hvilke værdier der er vigtige for dig at efterleve. Jeg synes det er super sejt, at du faktisk mærkede efter, stoppede op og ændrede på dine handlinger, fordi du godt kunne se at tingene var gået for vidt - virkelig stærk gået!

I forhold til din ekskæreste så kan jeg godt forstå, at du synes det er svært at se ham ændre sig så meget. Mit råd er derfor, at du skal prøve at snakke med ham om dine følelser og bekymringer for ham. Det lyder til, at dine tanker og følelser for ham fylder meget, og derfor tror jeg det er vigtigt, at du får fortalt ham om det, så du ikke skal gå med dem indeni. Selvom det virker til, at han ignorer dig, så kan det sagtens være, at det vil gøre indtryk på ham, fordi I netop har været kærester og har betydet meget for hinanden. Lige som du selv gjorde, så kan det være med til, at han stopper op og mærker efter om det virkelig er sådan han ønsker at leve sit liv.

Når du har fået fortalt ham, hvordan du har det, så tror jeg samtidig det er vigtigt, at du er tålmodig og giver ham den plads og tid han har brug for. Det lyder nemlig lidt til, at han er i gang med samme proces som du selv har været i, hvor han er ved at finde sig selv efter, at i har slået op. Det er selvfølgelig virkelig ufedt, fordi det er hårdt når han ignorerer dig og går efter dine veninder, men jeg tror ikke det hjælper at presse for meget på, for det tager tid at finde sig selv, når man har oplevet store ændringer i ens liv, som et 'beak up' kan være. Omvendt synes jeg godt du kan prøve at snakke med dine veninder og fortælle dem, at du stadig er forelsket i din ekskæreste og synes det er rigtig hårdt, når du ser og hører, at han fliter med dem. Hvis de bliver klar over dine følelser, så kan det være, at de vil tage hensyn og samtidig kan de måske støtte dig og give gode råd til, hvad du skal gøre.

Med tiden kan det være, at din eks vender tilbage til sit 'gamle jeg', som du selv har gjort. Og hvis ikke må du, selvom det kan lyde hårdt, prøve at acceptere hans valg og forsøge at give slip, så du selv kan komme videre og leve dit eget liv.

Jeg håber du kan bruge mit svar, og hvis du har brug for nogen at tale med efter du har snakket med ham, så er du altid velkommen i vores chat.

De varmeste hilsner

Maren

Marens billede
Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål