Mime bryster er vokset pludselig
brevkassespørgsmål af
Freja
19 år
Hej
Jeg står i den situation at mine byster i det sidste par måneder er vokset en hel størrelse størrer end hvad de plejer. Da jeg gik på efterskole som 16-årig var de ca samme størrelse. Jeg begyndte så på p-piller som 18-årig og herefter blev de mindre igen. Nu fylder jeg 20 om 14 dage og den sidste måned er de blevet ret store og i dag er de også blevet ret ømme. Jeg er stadig på p-piller.
Jeg skriver fordi jeg bliver en smule nervøs for hvorfor de pludselig er ømme også. Er det normalt? Jeg har (7-9-13) aldrig glemt at tage en p-pille og jeg har heller aldrig taget en p-pille for sent.
Mvh Freja

Svar:
Kære Freja,
Godt at du spørg! Jeg kan da godt forstå, at du pludselig undrer dig over sådan en forandring. Men brysterne kan faktisk ændre sig igennem hele livet og fx hvis man tager på i vægt, vil brysterne også vokse, og nogen oplever, at de ændrer sig lidt med menstruationscyklus. I din situation tænker jeg faktisk, at det vigtigste er at udelukke, at du er gravid. Brysterne kan nemlig vokse og blive ømme, hvis man er det. Sandsynligheden er nok meget lille, nu når du tager p-piller. Men jeg vil anbefale dig at tage en graviditetstest og eventuelt bestille en tid hos dig egen læge til et tjek. Du kan også tage en graviditetstest hos din egen læge.
Håber du kan bruge mit svar.
Mange hilsner fra Gerda