Deprimeret efter orgasme
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hejsa. Jeg har efterhånden onaneret i et par år, og alt var fint og dejligt og skønt. Men her det sidste halve års tid, så bliver jeg så deprimeret efter jeg har fået en orgasme. Jeg kan bare ligge og græde i en time efter, selvom jeg ikke har nogen idé om hvorfor. Det er så frusterende, fordi det afholder mig fra at onanere. Jeg har en del problemer med selvmordstanker, selvskade osv. Dette er blevet forværret i samme periode, så måske dte har noget med hinanden at gøre? Jeg har selvskadet efter en orgasme, netop fordi at jeg var så ked af det og frusteret. Jeg er bare så træt af det, men jeg ved ikke om man kan "kurere" det? :/ Tak på forhånd. :)

Svar:
Kære du,
Tusind tak for din mail. Det lyder da til, at du har det rigtig svært. Det er sejt, at du skriver til os!
Jeg tror helt bestemt, at de to ting hænger sammen - det er ikke orgasmen i sig selv, som påvirker dit humør. Hvis vi i nogle perioder har det svært, så kan det komme til udtryk på mange forskellige måder. Onani kan være en måde at afreagere på.
En orgasme kan være meget følelsesladet, og når du lige nu er fyldt af svære tanker, kan en orgasme sagtens aktivere den her deprimerende følelse.
Derfor er vejen til orgasmer uden at du bliver så ked af det bagefter, at du får hjælp til at bearbejde de svære tanker og følelser du har indeni.
Hvis du har tanker om selvskade og selvmord, så er det meget vigtigt, at du taler med din læge om det, han eller hun kan helt sikkert hjælpe dig igennem det. Så det kan blive bedre!
Håber du kan bruge svaret.
Venligst,
Lise