Barbering
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej jeg er en dreng på 14 år. Jeg har her på det sidste lagt mærke til at mine hår ved underlivet er groede meget. Jeg vil derfor rigtig gerne barbare mig men der er bare lige det at jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal gøre det. Det eneste jeg ved er at man ikke skal skrabe helt ved huden. Jeg er også meget i tvivl om hvordan man kan barbere posen dernede da der jo er løst hud og sådan. Ved min penis er der også vokset hår helt for neden på siden. Så der er lidt overalt, og ved ikke helt hvordan jeg skal barbere mig der nede... God dag:)

Svar:
Hej,
Du er nu begyndt, at blive teenager og komme i puberteten. Så den hårvækst du oplever forneden ved din penis og underliv er ganske normal, og vil sikkert kun tage til.
Så spørger om hvordan du kan barbere dig dernede. Det er et super godt spørgsmål, da huden er meget følsom og tynd. Hvordan dælen sikre man sig, at man ikke lige kommer til, at skære sig med barbareklingen eller barbermaskinen? Og som du også skriver er huden omkring pungen løs.
Før vi når til selve barberingen vil jeg gerne lige sige, at jeg ikke vil tage stilling til om du skal barbere dig eller ej. Du spørger om noget konkret og det vil jeg svare på. Om du har lyst til, at barbere dig selv er helt op til dig selv. Men jeg vil helt klart anbefale dig, at læse mere om kønsbehåring. Søg eventuelt på google kønsbehåring mænd og læs et par artikler omkring behåring.
Nå, men i forhold til selve barberingen er der jo lidt forskelligt at vælge imellem. Enten barberer du dig med en skraber, trimmer med en barbermaskine eller så vokser du dig selv.
Hvis du bruger en skraber skal du være opmærksom på, at du jo har med meget skarpe knive at gøre. Derfor skal du altid huske på, at skrabe i en lige linje. Du sætter skraberen på. Skraber i en lige linje og løfter den op. Det kræver lidt øvelse, men giver helt klart det bedste resultat hvis man ønsker det skal være helt glat. Du må for alt i verden ikke dreje skraberen imens. Så risikere du, at du skære dig selv. Det er meget små klinger, så du vil ikke kappe din pung af, men kun kunne lave et lille snit uden betydning. Men det kan svige noget så voldsomt. Derudover skal du altid huske, at skrabe i samme retning som dine kønshår. Så undgår du nemlig røde knopper og irriteret hud.
Barbermaskinen er også et fint valg. Den er noget større, at have med at gøre. En barbermaskine trimmer og håret vil stadig kunne mærkes lidt. Da den kan være lidt mere besværlig, at have med at gøre vil jeg mene, at en ledningsfri barbermaskine vil være optimalt hvis du vælger den her løsning. Når du barbere dig omkring penis kan du eventuelt strække i huden, så huden glat og nem at barbere på. Det samme gør sig gældende på dine pung eller posen som du kalder den. Huden på pungen kan være lidt løs eller rynket, som du selv skriver, så stræk den lidt ud, så det er nemmere at få barberet. Det sidste gælder både med trimmer og skraber.
Hvis du vælger at vokse, skal du være opmærksom på, at det ‘måske’ kan gøre ondt. Med voks fjerner man alt håret. Jeg har desværre ikke særlig meget viden om voksning, så her vil jeg nok tænke, at du skulle søge lidt på internettet for mere viden.
Lige meget hvilken metode du gør brug af, er noget af det vigtigste, at du har en god hygiejne. Både for dig selv og andre skyld, men også når du skal barbere dig. Du skal huske, at vaske og rense dit barbergrej efter brug.
Jeg håber på, at du finder frem til en metode der virker for dig og har den ønskede effekt.
De bedste hilsner
Johan