Mere energi og ned i vægt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej brevkasse Jeg er en pige på 15 år. Jeg har igennem sommerferien tabt mig godt 7 kilo. Jeg vejer nu ca. 57 kilo. Måden jeg har tabt mig på, har ikke været den bedste, men jeg har ikke set anden udvej, end at jeg sultede mig selv LIDT. Jeg har haft mange humørsvingninger, og jeg har været meget sur. Nu har jeg taget fat i mig selv, og besluttet mig at blive sund på den RIGTIGE måde. Jeg vil gerne veje omkring de 54-55 kilo. (Jeg er 170 høj) så jeg tror det er vægten, der passer mig bedst. . Problemet er: at jeg er bange for (men ret sikker på) at jeg begynder at tage mine tabte kilo på igen, når jeg nu spiser normalt. Derfor tænkte jeg på hvad jeg skal spise for ikke at tage på og hvad tid på dagen og hvor mange kalorier, der ca. skal være i hvert måltid (også mellemmåltiderne). Du må ikke skrive til mig, at jeg ikke skal tænke så meget over hvad jeg spiser, og bare have et afslappet forhold til mad og alt det der, fordi det kan jeg ikke også kommer jeg bare til at sulte mig selv igen og det vil jeg ikke. Derfor vil jeg gerne have hjælp til, hvad det er jeg ikke skal spise. Jeg er meget stanhaftig og jeg kommer ikke til at spise usundt, hvis jeg ved nøjagtig, hvad ejg skal spise på en dag. Jeg dyrker normal motion. (ca. en times sved på panden hver dag) Måske er det et alt for krævende spørgsmål og du må bare slette det, hvis du synes det er plat, men jeg håber at du måske kan hjælpe mig, da jeg gerne vil være sund. Ps. jeg har en veninde, der er MEGET undervægtig, men hun spiser helt vildt meget og SUNDT mad og har massere af energi, men dyrker også normalt meget motion. Hvorfor kan jeg ikke spise normalt uden at tage på?

Svar:
Hej,
Først og fremmest tak for dit spørgsmål :)
Det er super fedt at du er standhaftig, det er der rigtig mange der har svært ved at være, især når det kommer til at spise og leve sundt.
Det er svært at sige hvor meget du skal spise om dagen, men det vigtigste er at du sørger for at spise varieret. Man kan evt. dele sin tallerken op i 2 dele, hvor 1/4 er kød eller bønner og linser, altså proteinholdige madvarer, de er nemlig med til at stabilisere ens blodsukker og har vigtige funktioner i kroppen. Og så er de super gode til at holde sulten nede. Resten af tallerknen, dvs. 3/4 kan så være grøntsager og fuldkornsprodukter, f.eks. en salat med en masse forskellige grøntsager blandet med lidt pasta. Det er også vigtigt at man sørger for at spise de tre hovedmåltider, morgenmad, frokost og aftensmad, og at man indimellem hvis/når man bliver sulten spiser et mindre mellemmåltid. Mellemmåltiderne er med til at holde sulten nede, så man ikke får lyst til at spise de usunde sager. Det er en god ide at mellemmåltidet indeholder både protein og kulhydrater, dvs. f.eks. gulerodsstænger og en dip.
Som en ekstra hjælp til at booste din standhaftighed, kan du give dig selv en belønning når du har holdt dig til den sunde stil i f.eks. 1 måned, det skal selvfølgelig ikke være en pose blandselv slik, men det kan måske være en ny trøje.
Og så er det selvfølgelig altid vigtigt at dyrke motion, uanset hvor meget eller lidt det er :)
Jeg håber du kan bruge mit svar, ellers er du meget velkommen til at skrive igen :)
Mange hilsner Pia.