Menstruationscyklus

brevkassespørgsmål

Menstruationscyklus

brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Oprettet 5 år 7 måneder siden

Hej cyberhus. Jeg er en pige (kvinde) på snart 20 år. Jeg ved ikke helt om jeg har et generelt spørgsmål, men altså min menstruation har aldrig nogensinde været regelmæssig i den tid, jeg har haft den og jeg har altså haft den siden 5. klasse (dvs. i ca. 8 år). Det i sig selv er irriterende, men flere af mine familiemedlemmer er bekymret over længden af min cyklus, både fordi den varierer så meget, men også fordi jeg tit har rigtig mange mavesmerter og kvalme, som tit ender med at al mad kommer op igen. Mine cyklusser svinger mellem at komme 3 dage for tidligt eller en uge for sent, i gennemsnit er min cyklus på 33 dage, men den har været helt oppe at vende på over 40 dage 3-4 gange, men ellers ligger den at svinger mellem 32-38 dage ca. Ved ikke helt hvad mit spørgsmål er, ud over om det er normalt? Jeg håber i/du kan gøre mig lidt klogere  Mvh Nanna

Svar:

Hej med dig

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du er bekymret for om din menstruationscyklus er normal, da den varierer lidt. Hvis jeg forstår dig ret varierer den mellem 32 og 38 dage og kun sjældent mere. Og dermed også sagt at du ikke har menstruationer der helt udebliver.

Generelt er det normalt at menstruationerne er en smule uregelmæssige specielt når kvinder er meget unge, dvs under 24 år. 40 % af alle vil have cykli over 35 dage i løbet af et år.

Hvad angår smerterne og utilpasheden i forbindelse med blødninger, er det svært at sige hvad der er normalt. Ud fra det du skriver tror jeg ikke du fejler noget, men hvis du stadig er usikker, så tag en snak med din praktiserende læge. Måske kunne det være en idé at give dig p-piller, da det som regel hjælper på menstruationssmerterne og giver dig en regelmæssig menstruationslignende blødning.

Håber du kan bruge mit svar.

Med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål