Menstruation og konfirmation
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyberhus
Jeg er virkelig bange fir at får min menstruation på min konfirmations dag eller blå mandag da vi skal så meget..... Hvad skal jeg gøre bløder meget kraftigt så det bliver helt uoverskueligt at skulle rende rundt med bind og tamponer.... Jeg kommer ikke engang til at kunne holde den times tid det kommer til at tage i kirken hvis det bliver min første dag af menstruationen ... Hjælp... Har tænk en lille smule på p-piller men er ikke gammel nok plus min mor blødte kraftigere af dem så det kan ske for mig
Hilsen en nervøs pige

Svar:
Kære dig
Jeg ville ønske jeg kunne give dig en perfekt løsning, men desværre er menstruation en del af en kvindes liv. Faktisk så betyder menstruationen at du som pige er blevet gammel nok til at få børn, og det er jo egentlig en meget smuk ting - men dog ret irriterende (Menstruationen er kroppens måde at skylle et ubefrugtet æg ud - altså den viser at man ikke er gravid). Jeg ved ikke om din menstruation er regelmæssig, men hvis den er, så kommer den hver måned, indtil den dag du bliver så gammel at den stopper (og ikke kan få børn mere). Der er selvfølgelig lidt forskelligt man kan gøre for at gøre menstruationen mere tålelig, som f.eks. p-piller hvor du har mere kontrol over hvornår den kommer, eller en hormonspiral som, i nogle tilfælde, helt fjerner den. Begge dele er præventionsmidler så man ikke bliver gravid ved sex, og indeholder hormoner som påvirker din krop. Derfor er der en aldersgrænse på hvornår man må starte. Man kan dog, i visse tilfælde, få lov at starte tidligere på p-piller alligevel, men det kræver at I (dig og dine forældre) tager en snak med lægen, og forklarer hvorfor det ville være en hjælp.
Når det så er sagt, så kan jeg godt forstå din frygt for at du får menstruation når du skal konfirmeres. Det er jo en stor dag, og det ville være rarest ikke at skulle gå rundt og være nervøs for at bløde alt for meget. Derfor vil jeg anbefale dig at forberede dig med både bind og tampon. Tamponer kan fås i forskellige styrker, og de findes i ekstra sugende. Tag sådan en i lige før kirken og tag et natbind på også. Så er du ret godt dækket ind. For at undgå at du skal slæbe rundt på bind og tamponer, så aftal med din mor at hun sørger for at have det klar i tasken. Jeg tænker jo nemlig at hun kommer til at være sammen med dig resten af dagen, og så I eventuelt aftale et kodeord for at du har brug for et bind eller en ny tampon. Det kan også være at I skal sørge for at der er både bind og tamponer på toilettet der hvor I skal holde festen. Så behøver du slet ikke at bede hende om det hver gang, men så er det klar når du går på toilettet.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og at det har gjort dig en smule mindre nervøs.
Venlige hilsner,
Signe