Menstruation halløj
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej.
Jeg sad deR hjemme og gav mig selv finger og nød det. Men pludselig begyndte jeg at bløde lidt til sidst. Jeg skal lige sige at jeg aldrig har haft menstruation før. Jeg tog et bind på. Og det blødte en gang imellem resten af eftermiddagen. Er det min første menstruation. Eller har jeg været får voldsom og lavet et kradsmærke med min nejl. Er det dårligt at sætte en tampon ind eller?? Skal jeg tage bind på imoren så.

Svar:
Hej med dig,
Mange tak for dit spørgsmål.
Ud fra hvad du fortæller er det svært præcist at sige om du har fået din første menstruation. Når man starter med at få menstruation oplever man ofte uregelmæssig blødninger. Dvs. at menstruationsperioderne kan variere i længden og at perioden mellem menstruationerne også kan variere. Da blødningen er kommet i forbindelse med at du ornanerede kan det, som du også selv skriver, skyldes at du måske har slidt hul på slimhinden og lavet et lille sår, hvilket har medført blødning.
Om det er din første menstruation eller blødningen skyldes et lille sår er derfor svært at sige. Hvis du bløder i flere dage i træk, så lyder det som om det godt kunne være din første menstruation. Jeg synes du skal anvende et bind til du ikke bløder længere. Hvis du bløder fordi du har fået et lille sår vil jeg ikke anbefale at du anvender tampon, da dette kan medføre betændelse i såret. Hvis du bløder i over 5-7 dage så skal du kontakte din læge (sammen med din mor eller far).
Jeg håber du kan bruge svaret, ellers er du velkommen til at skrive ind igen.
De bedste hilsner
Morten
Læge