Menstruation

brevkassespørgsmål

Menstruation

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Oprettet 3 år 9 måneder siden

Jeg skal holde pause om 1 uge, men for nogle dage siden blødte jeg en lille bitte smule. Det var mørke brunt Or something lille that, det gik væk fredag. Så tidligt til morges der er jeg begyndt at bløde igen, så meget at jeg har måtte sætte en tampon op. Hvad kan det være?, ved ikke om det er relevant, men har også haft hårdmave dagene op til hvor det er begyndt at stilne af fredag

Svar: 

Kære brevkasse-bruger.

Mange tak for dit spørgsmål. Det er svært for mig at vide præcis hvad der er årsagen til dine blødninger imellem menstruation, så derfor svarer jeg lidt mere generelt i forhold til hvad det kan være og hvad man kan gøre.

Når man først begynder at menstruere, har man ofte uregelmæssige blødninger da hormonerne stadig er i ubalance. Normalt vil det blive mere og mere regelmæssige efter 1-2 år. Hvis man begynder på p-piller (hvilket jeg antager du er, siden du skriver at du skal holde pause) er det ikke længere kroppen som styrer menstruationen. Derimod er det hvornår du holder pause i p-pillerne som styrer blødningerne. Der er mange som oplever pletblødninger (blødninger imellem menstruation). Hos nogle kan det være fordi de ikke får taget p-pillen helt til tiden eller glemmer nogle p-piller. Andre oplever pletblødninger fordi de spiser flere pakker p-piller i streg, men nogle oplever det også selvom de spiser p-pillerne helt korrekt. Det er intet farligt i at have pletblødninger. Hvis man ikke har taget p-pillerne korrekt og haft ubeskyttet sex, skal man altid overveje om man kan være gravid. I så fald skal man tage en graviditetstest. 

Hvis pletblødningerne kommer i forbindelse med samleje (det man kalder kontaktblødning) skal man søge læge for at få et ekstra tjek. 

Det vigtigste er at huske, at langt de fleste former for pletblødninger er helt ufarlige. De kan dog være lidt irriterende, da de kan komme på tidspunkter som er ubelejlige. Hvis man er generet af pletblødninger kan man gå til egen læge og evt få lidt stærkere p-piller. Det kan i nogle tilfælde afhjælpe problemet. 

Jeg tror ikke, at din mave har den store indvirkning på dine blødninger. Med mindre din mave har været så hård at du har fået små rifter ved endetarmsåbningen og at blødningen stammer derfra i stedet. 

Jeg håber du kan bruge ovenstående svar. 

Mvh Christine, Læge. 

ChristineRs billede
Christine har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program