Menstruation
brevkassespørgsmål af
Flora
14 år
Hej jeg er en pige på 14 år, og jeg har stadig ikke fået min menstruation.
alle mine veninder har fået den og de var omkring 12-13 år, nu er jeg 14 og jeg forstår ikke hvorfor at jeg ikke får den. Hvis det er så normalt at få den senere hvorfor er jeg så den eneste i min vennekreds der ikke har den?
jeg er begyndt at udvikle bryster, men de vil heller ikke sådan rigtig vise sig, de gør bare ondt. Og det har de gjordt i rigtig lang tid.
jeg er også begyndt at udvikle kønsbehåring, men det vil heller ikke rigtig gro helt ud eller blive helt mørkt.
jeg føler bare jeg er den eneste og mange af mine venner kommentere også rigtig tit på det.
hilsen mig på 14

Svar:
Kære Flora
Jeg kan godt forstå din undren, og din frustration. Det er sjældent sjovt at være den første til at udvikle sig, og heller ikke fedt at være den sidste.
Selvom du ikke kender nogen 14-årige, som ikke har fået menstruation og udviklet bryster, eller behåring, så er det altså ret normalt.
Vores kroppe er bare forskellige, og nogle udvikler dig tidligt, mens andre kommer senere igang. Nogle udvikler sig hurtigt. Eksempelvis at de næsten kan opleve at gå i seng uden bryster den ene dag, og så vågne op med bryster den næste. Andre udvikler sig en lille bitte smule hele tiden, så man ikke lægger så meget mærke til forandringen.
Ud fra det du fortæller med begyndene kønsbehåring, og brystspændinger, så er din krop i gang. Den arbejder på det. Jeg ved godt at du hellere ville have haft et andet svar, men tålmodighed er altså dit bedste våben lidt endnu.
Hvis du slet ikke oplever en ændring indenfor de næste 6-12 måneder synes jeg du skal overveje at kontakte din egen læge til en snak om din udvikling, da manglende udvikling kan afhjælpes med behandling.
Mange hilsner Julie