Menstruation 2 uger før p-pille pause
brevkassespørgsmål af
Anne
20 år
Go'dav
Jeg har for første gang siden jeg var 15, oplevet at min menstruation er "ude af systemet". Jeg springer altid en pause over (2 måneder uden menstruation) og har aldrig haft et problem med det. Nu med 2 uger tilbage i pakken, begynder jeg at få mens… jeg har oplevet før at udflået bare har haft en mørk farve, men nu er der mere blod med. Jeg er lige kommet hjem fra New Zealand hvor jeg gik fra at tage pillen om morgenen til om aftnen (NZ er 12 timer foran), og jeg overvejer om det kan være med til at det kommer nu. Ellers tager jeg p-pillen hverdag, og har kun glemt få gange siden jeg var 15.
mit egentlig spørgsmål er: Er der andre der har oplevet det, og skal jeg fortsætte med de 2 ugers piller der er tilbage også se på hvordan det går efter p-pille pausen? Eller stoppe og tage pausen nu?

Svar:
Kære dig,
Det med cyklus og p-piller er noget lidt komplekst noget, netop fordi man kan reagere ret forskelligt på pillerne, og fordi det ikke altid er de samme ting i og omkring én, der kan påvirke ens cyklus. Derfor kan jeg heller ikke med sikkerhed fortælle dig, hvad det er der sker med din krop, men det er ikke uhørt og der er helt sikkert andre, der har oplevet det samme. Det kan også have noget at gøre med, hvor længe du har været på p-piller og at kroppen nu reagerer anderledes på den samme mængde hormon. Men alt det vil din læge altså kunne fortælle mere om, så jeg synes helt sikkert, det giver mening at ringe til din læge eller smutte forbi til en snak. Der er intet farligt i at bløde udenfor pauserne, men det kan være ret irriterende. Jeg mindes at have fået at vide, at når man tager flere pakker i træk (som du), så anbefales det, at man stopper og tager pause, hvis man begynder at bløde. Men igen, et smut forbi lægen er mit bedste råd til dig!
Du kan læse mere om p-piller her og her. Held og lykke!
Sophie