Menstruation

brevkassespørgsmål

Menstruation

brevkassespørgsmål af
Emily
13 år
Oprettet 4 år 4 måneder siden

Hej jeg hedder Emily og har lige fået min menstruation.

jeg er 144 cm høj og er 13 bliver snart 14 og ja jeg er en af de laveste på hele min årgang.

jeg er meget bange for at jeg ikke vil vokse særligt meg'et mere da jeg læste at man kun blev ca. 10 cm Højer når man har fået sin menstrastion, så jeg måske kun bliver 155 høj.

min mor er slev 165 og min far er 187.

Svar:

Hej Emily.

Mange tak for dit brev. Det lyder som om, at du har mange tanker omkring din højde, og hvor høj du kan blive og at det går dig meget på. Det må være rigtig hårdt for dig at bruge så meget energi på at være bekymret for sin højde.

Det er ret normalt at have tanker omkring, hvor høj man mon bliver og hvornår man stopper med at vokse. På det tidspunkt hvor en pige får sin første menstruation, er der en vækstspurt. Det vil sige, at her vokser man ret hurtigt, derefter går det lidt langsommere, og omkring 14-16 års alderen er der mange piger, som ikke vokser længere. Efter en pige har fået sin første menstruation, vokser hun typisk 5-8 cm mere. Du kan altså stadig vokse efter du har fået din menstruation. Typisk vil man vokse et par år endnu efter menstrautionen starter.

Du fortæller, at du lige har fået din menstruation og at du snart bliver 14 år. Det er svært for mig at svare på, om der vil være en chance for, at du bliver højere end du er nu, men sandsynligheden er der. De fleste stopper med at vokse når de er kommet igennem puberteten, og det er meget individuelt hvornår puberteten stopper.

Nogle gange kan man få en fornemmelse af, hvor høj man bliver ved at se på sine forældre. Du skriver at din mor er 165 cm og at din far er 187 cm. Så de er begge ret gennemsnitlige for deres køn, måske endda lidt i den høje ende. Den højde man ender med at have, har nemlig blandt andet noget at gøre med genetik. Så hvis man har høje forældre, bliver man mere sandsynligt også selv høj, og hvis ens forældre er lave, er der en større sandsynlighed for, at man ikke selv bliver så høj. Så fordi ens højde afhænger af ens gener, kan man ikke gøre noget til eller fra for at ændre sin højde. Der findes nogle formler, som kan hjælpe dig lidt på vej med at regne ud, hvor høj du ca. bliver, ved at udregne dine forældres højde. Sådanne udregninger kan du finde på nettet. Men hvis du vil have et mere sikkert svar, kan det være en ide at tage forbi din læge og få din læge til at hjælpe dig med at lave denne udregning.

Nogle gange kan det hjælpe at prøve at tænke på nogle andre ting ved dig selv, som du måske er glad for. Det kan være at du har nogle smukke øjne, at du er en god ven, at du har noget pænt hår eller noget andet. Hvis du prøver at tænke på nogle af de ting ved dig selv som du er god til eller godt kan lide, kan det være, at du automatisk glemmer at du er bekymret for din højde. Jeg håber, at det var svar på dine spørgsmål.

De bedste hilsner fra

Gro.

Gros billede
Gro fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål