Holde en pause
brevkassespørgsmål af
Luna
17 år
Hey. Jeg er en pige på 17 år og min kæreste er en på 20. Jeg er fra E og han er fra A. Vi har været sammen i næsten 3 måneder og vi elsker faktisk hinanden højt. Men han vil holde en pause. Der er vist bare nogle ting der stopper mellem os. Han kan ikke lægge energi for en anden person og han er ikke klar til at have en kæreste lige nu, fordi han skal på uni her til sommer og han spiller musik. Jeg er ikke glad for det men jeg måtte accpetrere det fordi jeg elsker ham nok til at lad ham gøre de ting han vil, men it depends. Han vil stadig have kontakt til hinanden og ses igen. Synes bare det er hårdt alligevel, selvom jeg ved at alt skal nok blive godt igen. Jeg føler at vi fandt hinanden på en dårlig tid. Men jeg forstår bare ikke?

Svar:
Kære Luna,
Godt at du skriver her i brevkassen. Jeg tror, at mange har prøvet det, du skriver om, for kærlighed og forelskelse kan være svært.
Jeg kan sagtens forstå, at du synes det er hårdt at skulle holde en pause. Det kan føles lidt som et break-up, selvom det ikke rigtig er det. Du skriver, at der vidst er nogle ting, som stopper mellem jer, og at du generelt ikke rigtig forstår det, og jeg kommer til at tænke på, om I mon har fået snakket helt ud om, hvad det betyder for jer hver især, at I holder pause? Det er i hvert fald rigtig vigtigt at være enige og afklarede, så I ikke kommer til at såre hinanden eller blive uvenner, så I ikke kan fortsætte forholdet efter pausen, hvis I skulle have lyst til det.
I et forhold skal begge to helst være glade, og det er en god idé at bruge tid på en gang i mellem at mærke efter, om man har det godt i sit forhold. Du skriver, at du bare må acceptere det og lade ham gøre, hvad han vil. Jeg tænker, at du har lov til at stille krav, så du også kan være glad. Og hvis der er noget du ikke har det godt med, så få det sagt eller overvej om tingene skal være anderledes.
Jeg ønsker alt det bedste herfra og håber, at I får snakket lidt mere om, hvad det vil sige for jer at holde en pause, så I begge kan være glade og fuldt indforstået med jeres relation og fremtid.
De bedste hilsner,
Jeanette