Menstruation

brevkassespørgsmål

Menstruation

brevkassespørgsmål af
Pauline
15 år

Hej

Jeg havde min første gang her for lidt over 2 uger siden. Vi brugte kondom, og har ikke gjort det siden.

Er det normalt min menstruation er forsinket? Den er 6 dage forsinket nu, og begynder at blive lidt nervøs. Jeg har dog også mine afgangseksamener nu. Kunne den være forsinket pga. stress af dem?

Svar:

Hej Pauline,

Tak for dit spørgsmål!

Det lyder dejligt, at du havde din første gang for lidt over 2 uger siden, men også at I har beskyttet jer. Det er nemlig en rigtig god ide.

Du skriver, at din menstruation er forsinket ca. 6 dage, så er du er begyndt at blive lidt nervøs. Det kan jeg godt forstå, men som du selv skriver, så har du din afgangseksamen nu.
Der er flere ting, der kan påvirke en menstruation, så den bliver forsinket. Det kan nemt skyldes, at du oplever, at du er ekstra stresset, fordi du har afgangseksamerne for tiden. Stress kan nemlig godt være årsagen til, at din menstruation er lidt forsinket.
Menstruation bliver påvirket af hormonerne, så hvis de svinger, så gør cyklussen også det. Stress påvirker nemlig homonerne, og det er ikke helt unaturligt at være lidt stresset op til en eksamen, især ikke afgangseksamen. Der er mange kvinder, der oplever det, så det er der intet unaturligt i. Hvis det fortsætter, så skal man selvfølgelig opsøge egen læge.

Nu hvor du har haft din første gang her lidt over 2 uger siden, er du så bange for at blive gravid? Hvis ja, så kan det faktisk også godt have en indfyldelse på menstraution, som kan blive forsinket.
Jeg fornemmer, at du ellers har en regelmæssig menstruation, men undervægt kan også være en årsag, men faktisk kan overvægt også være det.
Hvis du nervøs for om du er blevet gravid, så kan du selvfølgelig købe en gravidlitetstest, så du kan udelukke, at det kan være årsagen til din manglende menstraution.

Prøv at giv dit lidt tid, hvis den fortsat ikke er kommet, så vil anbefale dig at kontakte din læge.

De bedste hilsner,

Nikita

Nikitas billede
Nikita fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål