Gravid på p-piller?
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej.
jeg går lidt med tanken om, om jeg kan være blevet gravid selvom jeg er på p-piller.
Jeg var i marts på ferie, hvor jeg fik lidt problemer med maven, men tog mine piller som jeg skulle. Jeg kommer hjem i april og er sammen med min kæreste hvor vi også har sex.
Vi har efterfølgende været sammen mange gange. Jeg har taget flere graviditetstests om morgenen og på forskellige dage, men alle har vist negativ. Kan det at jeg er på p-piller påvirke testens resultat? Jeg får min menstruation i pillepausen, men tanken om graviditet har jeg stadig i hovedet...
Jeg føler ikke at noget er forandret, men syntes den nederste af min mave er blevet større uden min vægt er steget mere end 1-2 kg.
Jeg er virkelig i tvivl om jeg kan være blevet gravid uden testen viser det :-/

Svar:
Hej Anonym
Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan du skulle være gravid. Graviditetstests virker også selvom du er på p-piller, så når du har taget mange tests der alle viser at du ikke er grvid, sammenholdt med at du har din menstruation, som du plejer, så er du ikke gravid.
Hvis du kan mærke at tanken bliver ved med at fylde, synes jeg du skal gå til din egen læge og få forestaget en test. Testen vil vise at du ikke er gravid, men når jeg alligevel skriver det er det for at du kan få ro omkring det, så den her tanke ikke skal blive ved med at fylde.
Det med at du synes der er en lille ændring på din mave, kan der være mange andre forklaringer på. Kroppen ændrer sig gennem hele livet, og det kan sagtens være at vægten fordeler sig anderledes på dig, og ser ud af mere end det plejer, selv om du kun har taget en smule på.
Når du tester negativt, og får din menstruation, kan jeg ikke se hvordan du kan være gravid, men hvis du kan mærke at du lægge tanken fra dig, synes jeg som sagt du skal gå til læge, og få det endeligt afgjort.
Mange hilsner Julie