Menstraution

brevkassespørgsmål

Menstraution

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 4 år 1 uge siden

Hej Cyberhus

jeg har hafy min metraution i snart to år allerede anden gang jeg havde den begyndte jeg at bruge tampon, nu har jeg fået en mentrautionskop og ville gerne have lidt råd, jeg kan aldrig få den til at sidde rigtigt den vil simpelhen ikke poppe ud når den er oppe uanset hvor meget jeg så vrider den, det gør også ondt i kanten af skeden når jeg sidder ned og det er vildt træls da jeg bløder kraftigt og bare vil have den nemmeste løsning på det til at virke

-pigen

Svar:

Hej med dig.

Det er helt naturligt at det lige kræver lidt tilvænning og øvelse når man skifter fra tampon og til at bruge en menstruationskop. Al begyndelse kan være svær – det samme gælder når du begynder at bruge en menstruationskop.

Husk at starte med at vaske dine hænder og din kop med rent vand, og eventuelt en neutral sæbe før du indsætter koppen. Når du skal indsætte din menstruationskoppen skal du først og fremmest slappe af og finde en behagelig stilling. Du kan prøve at ligge ned, sidde på hug, sidde på toilettet eller stå op. Du lærer med tiden, hvilken stilling der virker bedst for dig. For at gøre indsætning nemmere, kan du bruge lidt vand eller vandbaseret glidecreme på koppen. Når hele koppen er inde i dig, giver du slip på koppen og lader den åbne sig op. Nogle gange kan man høre en ‘pop’ eller sugelyd, når koppen er sat ind. Det betyder at koppen har foldet sig ud og dannet det nødvendige vakuum. Hvis du er i tvivl, om den har foldet sig ud korrekt, kan du føle rundt om bunden på koppen – den skal være rund/oval og ikke have nogle mærkbare buler.

Der er mange forskellige foldeteknikker, så prøv dig frem for at finde den der fungerer for dig. Når du indsætter koppen skal den være foldet indtil den er inde i skeden.

Når du skal have koppen ud igen skal du starte med at vaske hænder. Sæt dig på toilettet med spredte ben, og slap godt af i underlivet. Det vigtigste er at du slapper af og finder den stilling der er mest behagelig for dig. Du kan også prøve at ligge dig ned, sidde på hug eller stå op. Det er vigtigt at slappe af i kroppen, når du tager koppen ud, da det ellers bliver sværere. Stik forsigtigt tommel og pegefinger op i skeden og tag fat om stilken (lettest hvis fingrene er tørre) og træk eller vrik den lidt nedad, til du kan nå den nederste del af koppen. Klem forsigtigt om bunden af koppen, eller fortsæt med at trække stilken fra side til side og nedad, for at frigøre ’forseglingen’ som menstruationskoppen laver mod skedevæggen (du hører måske en ’sugende’ lyd, når det sker). Hvis koppen sidder godt fast, kan det være nødvendigt at trække ret hårdt i bunden af koppen, mens du ‘vrikker’ den ud.

Du kan også læse den brugsanvisning, som fulgte med din menstruationskop, hvis der er noget du bliver i tvivl om senere.

Det er ofte de første gange hvor du måske er lidt nervøs, at det kan være svært at udtage koppen, men hvis det fortsætter, skal du måske vælge en kop der er længere i formen.

Jeg håber, at det lykkes for dig og at du bliver glad for din menstruationskop.

Kærlig hilsen

Laura.

Lauraaaaas billede
Laura fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål