For meget sport??

brevkassespørgsmål

For meget sport??

brevkassespørgsmål af
Mia
13 år
Oprettet 5 år 4 måneder siden

Hej

Jeg er lidt i tvivl om der er noget galt. jeg har ikke haft mens i 2 måneder. kunne det være fordi jeg dyrker for meget sport? Den er stadig ikke regelmæssig normalt men der er aldrig gået så lang tid. Jeg har haft mens siden februar eller marts i år.

Jeg går til spring gymnastik tirsdag og torsdag i 2 timer og så ererhar der nogengange også træning en dag i weekenden. jeg har idræt i 1,5 time mandag og onsdag men det plejer ikke at være super hårdt.

Er det bare en meget uregelmæssig mens eller dyrker jeg for meget motion?

Og hvis jeg gør hvordan kan jeg så lade være når nu jeg går til det og synes det er super sjovt og hyggeligt? Kan man godt skippe idræt af den grund?

Svar:

Hej,

Mange tak for dit spørgsmål.
Som jeg har forstået det har du ikke haft din menstruation i 2 måneder. Du har haft uregelmæssig menstruation siden februar/marts 2018, og dyrker springgymnastik 4-6 timer om ugen og har idræt i skolen 3 timer om ugen.

Uregelmæssig menstruation er meget normalt hos piger når de starter med at få menstruation. Hvis menstruationen udebliver er der flere faktorer man skal overveje.
Først og fremmest er det vigtigt at få undersøgt om du er gravid. Dette gør sig naturligvis kun gældende hvis du er seksuelt aktiv. Så hvis du er seksuelt aktiv skal du tage en graviditetstest.
Hvis graviditet ikke er årsagen til at du ikke har haft din menstruation kan du tage det ganske roligt.
Hos piger der stadig har en uregelmæssig menstruation kan menstruationen udeblive i op til 3-6 måneder uden det er et problem. Som du selv giver udtryk for kan udtalt sportsaktivitet medføre at menstruationen udebliver. Samtidig kan stress, og lav fedtprocent/kropsvægt også være årsagen til at menstruationen udebliver. Umiddelbart synes jeg ikke din sportsaktivitet lyder overdreven. Hvis du er glad for springgymnastik synes jeg derfor du skal fortsætte med dette. Hvis du ikke har haft din menstruation indenfor den næste måned (altså hvis du ikke har haft menstruation i 3 måneder) synes jeg du skal tage op til din læge og få en snak med vedkommende. Og bare rolig, en snak med din læge indebærer ikke en gynækologisk undersøgelse, så hvis du har nogen spørgsmål skal du endelig kontakte din læge.

Det kan være en god ide at tale med dine forældre om dette også. Det kan være din mor oplevede det samme da hun var på din alder, og kan fortælle dig hvordan hun håndterede det. Samtidig er det en god ide hvis en af dine forældre tager med til lægen, da det kan være svært at huske alt hvad lægen har talt om.

Jeg håber du kan bruge svaret, ellers er du velkommen til at skrive ind igen.

De bedste hilsner

Morten, Læge.

MortenSHs billede
Morten har svaret på dette spørgsmål